مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

400
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

279
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر شیوة آموزش معماری دانشگاه های تهران و شهید بهشتی بر سبک آثار معماری (سال های 1340-1370)

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 161

چکیده

 شیوة آموزش متداول بر دانشکده های معماری ایران در دهة 40 متأثر از بوزار است که به سمت مکتب باهاوس, رو به تغییر نهاده و تا اواخر دهة 50 ادامه می یابد. اواخر این دهه نیز مواجهه با انقلاب فرهنگی و سپس وقوع جنگ تحمیلی منجر به تعطیلی دانشگاه ها می گردند. این امر, موجب دور ماندن و کناره گیری دانشجویان و اساتید از محیط آموزشی و همچنین مباحث روز مرتبط با آن ها می شود که به نوبة خود, سهم بسزایی در سردرگمی اساتید در تدریس, پس از دورة بازگشایی دانشگاه ها دارد. از آنجایی که شیوة آموزش مناسب, نقش بسزایی در روند خلق آثار موفق در معماری دارد, توجه به آن ضرورت می یابد؛ همچنین به دلیل اصلاحات و تغییرات شکل گرفته در سیستم آموزش معماری در دهه های 40 تا 70 که نتیجة پیروی از رویکردها و مکاتب گوناگون آموزش است, اهمیت این دوران در شیوه های آموزشی و قیاس نتایج حاصل از آن ها محرز می گردد. این پژوهش, با هدف دستیابی به ارتباط میان تأثیرگذاری شیوة آموزش بر آثار معماری و به دنبال آن, جریانات معماری برآمده از آن ها, با استفاده از روش تحقیق تاریخی و بهره گیری از استدلال قیاسی و استنتاجی انجام گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهند که آموزش معماری برگرفته از مکتب بوزار, به آثاری با معماری نئوکلاسیک و مدرن غربی منجر شده و شیوة آموزش متأثر از مکتب باهاوس, جریانات معماری را به سوی سبک بین الملل و مدرن متأخر سوق داده است. حال آن که پس از سال 58 و با وقوع انقلاب اسلامی در پی جست وجوی هویت, معماری پست مدرن و بومی اهمیت می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سامیر، آلاله، کریم آبادی، حسین، و میرزاکوچک خوشنویس، احمد. (1400). تأثیر شیوة آموزش معماری دانشگاه های تهران و شهید بهشتی بر سبک آثار معماری (سال های 1340-1370). نخبگان علوم و مهندسی، 6(3 )، 149-161. SID. https://sid.ir/paper/505797/fa

    Vancouver: کپی

    سامیر آلاله، کریم آبادی حسین، میرزاکوچک خوشنویس احمد. تأثیر شیوة آموزش معماری دانشگاه های تهران و شهید بهشتی بر سبک آثار معماری (سال های 1340-1370). نخبگان علوم و مهندسی[Internet]. 1400؛6(3 ):149-161. Available from: https://sid.ir/paper/505797/fa

    IEEE: کپی

    آلاله سامیر، حسین کریم آبادی، و احمد میرزاکوچک خوشنویس، “تأثیر شیوة آموزش معماری دانشگاه های تهران و شهید بهشتی بر سبک آثار معماری (سال های 1340-1370)،” نخبگان علوم و مهندسی، vol. 6، no. 3 ، pp. 149–161، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/505797/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button