مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش اثرپذیری هویت ملی از بازساخت هویت فردی فراگیران زبان بیگانه

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 20

چکیده

 هدف این پژوهش, واکاوی چالش های شناختی و اجتماعی ناشی از دگرگونی هویت فردی بر اثر فراگیری زبان بیگانه و سنجش اثرگذاری این سازه بر ساخت هویت ملی فراگیران است. در این راستا دویست و چهار فراگیر زبان انگلیسی برگزیده شدند و به دو پرسشنامه, یکی برای اندازه گیری دگرگونی هویت فردی (تغییر در اعتماد به نفس, تغییر جای سپار, تغییر افزون, تغییر مولد, ایستایی و دوگانگی) و دیگری برای پیمایش سازه هویت ملی پاسخ گفتند. نتایج به دست آمده, حاکی از رواج تغییر در اعتماد به نفس فراگیران زبان بر اثر یادگیری زبان بیگانه است. بررسی شاخص های فردی گویش وران در این پژوهش, نشان دهنده تاثیر سن, جنسیت و سابقه فراگیری بر دگرگونی هویت فردی است. بر اساس نتایج و برآیندهای مذکور, بروز چالش های هویتی بر اثر تقابل ارزش های فرهنگی زبان مادری و زبان بیگانه, امری محتمل است. افزون بر این, طبق محاسبات پیش بین (رگرسیون), اثرپذیری چشمگیر هویت ملی از دگرگونی های هویتی فردی فراگیران برآورد نشد, بر آن به این معناست که آموزش زبان بیگانه, تهدیدی علیه هویت ملی به شمار نمی رود و هم چنین می تواند در مواردی در انسجام و تکوین هویت ملی فراگیران نقش آفرین باشد. با تکیه بر نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود که جامعه هویتی فراگیران زبان بیگانه در نقشه جامعه شناختی هویت ایرانیان دیده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسکری متین، سجاد. (1394). سنجش اثرپذیری هویت ملی از بازساخت هویت فردی فراگیران زبان بیگانه. مطالعات ملی، 16(4 (64))، 3-20. SID. https://sid.ir/paper/506230/fa

    Vancouver: کپی

    عسکری متین سجاد. سنجش اثرپذیری هویت ملی از بازساخت هویت فردی فراگیران زبان بیگانه. مطالعات ملی[Internet]. 1394؛16(4 (64)):3-20. Available from: https://sid.ir/paper/506230/fa

    IEEE: کپی

    سجاد عسکری متین، “سنجش اثرپذیری هویت ملی از بازساخت هویت فردی فراگیران زبان بیگانه،” مطالعات ملی، vol. 16، no. 4 (64)، pp. 3–20، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/506230/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button