مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر زاویه تورب در پل های ممتد مرکب بتنی-فولادی تحت بارگذاری آیین نامه ایران و آشتو

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 13

چکیده

 با توجه به تفاوت رفتار سازه یی پل های با زاویه تورب نسبت به پل های عادی, محاسبه دقیق پاسخ نسبت به بارهای وارده ضروری است. در این نوشتار, اثر زاویه تورب (کجی- بیه) در پل های ممتد مرکب بتنی- فولادی تحت اثر بارگذاری آیین نامه ایران و آشتو بررسی کامل شده است. بدین منظور بیش از 72 پل ممتد مرکب فولادی- بتنی 2 دهانه با نسبت ابعادی 1, 1.55 و 1.82 و زاویه بیه صفر الی 60 درجه با استفاده از روش اجزاء محدود مدل سازی شده است. سپس نسبت های لنگر خمشی و نیروی برشی, ضرایب توزیع, تاثیر آرایش دیافراگم ها در ضرایب توزیع تحت اثر بارگذاری بار کامیون استاندارد آشتو و بار عادی آیین نامه ایران برآورد و مقایسه شده است. نتایج حاصل نشان می دهند که با افزایش زاویه تورب, لنگرهای پایه میانی در شاه تیرهای داخلی و خارجی کاهش می یابد. در بارگذاری بر اساس آیین نامه ایران, این کاهش در زاویه تورب 20 درجه, حدود %8 بوده است, اما با افزایش زاویه تورب در زاویه 45 درجه, به حدود %30 رسیده است. مقایسه نتایج لنگر خمشی نشان داده است که بارگذاری آیین نامه ایران نسبت به بارگذاری آیین نامه آشتو در پل های بیه دار ممتد 2 دهانه, محافظه کارانه تر است. همچنین نیروی برشی در تکیه گاه های پایه میانی در اثر افزایش زاویه بیه در شاه تیرهای خارجی افزایش و در شاه تیرهای داخلی کاهش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری، غلامرضا، و احمدی، زاهد. (1396). مقایسه اثر زاویه تورب در پل های ممتد مرکب بتنی-فولادی تحت بارگذاری آیین نامه ایران و آشتو. مهندسی عمران شریف (شریف ویژه مهندسی عمران)، 33-2(1/2 )، 3-13. SID. https://sid.ir/paper/509324/fa

    Vancouver: کپی

    نوری غلامرضا، احمدی زاهد. مقایسه اثر زاویه تورب در پل های ممتد مرکب بتنی-فولادی تحت بارگذاری آیین نامه ایران و آشتو. مهندسی عمران شریف (شریف ویژه مهندسی عمران)[Internet]. 1396؛33-2(1/2 ):3-13. Available from: https://sid.ir/paper/509324/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا نوری، و زاهد احمدی، “مقایسه اثر زاویه تورب در پل های ممتد مرکب بتنی-فولادی تحت بارگذاری آیین نامه ایران و آشتو،” مهندسی عمران شریف (شریف ویژه مهندسی عمران)، vol. 33-2، no. 1/2 ، pp. 3–13، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/509324/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button