مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

263
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی در تربیت اخلاقی از طریق "ارزیابی همتایان" بر اساس آیات و روایات

صفحات

 صفحه شروع 205 | صفحه پایان 228

چکیده

ارزیابی همتایان روشی است که به کارگیری آن کمک شایانی به بهبود یادگیری دانش آموزان در موضوعات درسی گوناگون می کند. برخی پژوهشگران, این روش را برای پرورش اخلاقی هم موثر دانسته اند و نشان داده اند که ارزیابی همتا منجر به پرورش برخی ارزش های اخلاقی در دانش آموزان هم چون: دلسوزی, نیک اندیشی, بیان استدلالی, نرمی و لطافت در گفتار, احترام, همکاری, نگرش منصفانه و مسئولیت پذیری در قبال دیگران می شود. به نظر می رسد که ادبیات مشابهی در دین ما در این زمینه وجود داشته باشد و بتوان از روش ارزیابی همتا برای تربیت اخلاقی با رویکرد دینی نیز سخن گفت. در این میان, نکته مهم, کارآمدی این روش تربیتی است که در گرو تحقق و رعایت شرایط لازم برای اجرای صحیح آن می باشد. هدف اصلی از این تحقیق این بود که با استفاده از آموزه های غنی قرآن و روایات که مرتبط با این مبحث هستند, شرایط کارآمدی این روش استخراج شود. روش تحقیق, توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری شامل آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) بود که نمونه ای هدفمند و مرتبط با موضوع, انتخاب شد و سپس آیات و روایات منتخب, مورد بررسی تحلیلی قرار گرفتند. یافته ها حاکی از آن است که مهمترین شروط اثربخشی ارزیابی همتا عبارتند از: الف) شرایط ناظر بر ارائه دهنده بازخورد ( تقدم شناخت دقیق, خیرخواهی خداپسندانه, صداقت و انصاف در ارزیابی, محرمانگی, عدم تجسس, بیان صریح و مدلل, لطافت و مدارا در عین صراحت, ارائه پیشنهاد اصلاحی, اولویت خود-اصلاحی)؛ ب) شرایط دریافت کننده بازخورد اصلاحی( اصلاح نگرش به خود, اصلاح نگرش نسبت به بازخورد دیگران, اصلاح نگرش نسبت به ارزیاب, گشودگی و پذیرندگی, تمایز محتوا از ارزیاب, تامل در بازخوردها, سپاسگزاری و قدرشناسی, جستجوی فعالانه بازخورد, گذشت و مثبت اندیشی در موارد بازخورد نادرست و نابجا). . .

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وجدانی، فاطمه، و سعیدی، الهام. (1400). تاملی در تربیت اخلاقی از طریق "ارزیابی همتایان" بر اساس آیات و روایات. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 9(16 )، 205-228. SID. https://sid.ir/paper/509883/fa

    Vancouver: کپی

    وجدانی فاطمه، سعیدی الهام. تاملی در تربیت اخلاقی از طریق "ارزیابی همتایان" بر اساس آیات و روایات. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1400؛9(16 ):205-228. Available from: https://sid.ir/paper/509883/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه وجدانی، و الهام سعیدی، “تاملی در تربیت اخلاقی از طریق "ارزیابی همتایان" بر اساس آیات و روایات،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 9، no. 16 ، pp. 205–228، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/509883/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button