مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

424
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش جنس و نقش های جنسیتی بر خود کارآمدی ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 135

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش جنس و نقش های جنسیتی در خود کارآمدی ریاضی است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهرستان سقز است که در سال تحصیلی 90-89, بر حسب آمار ارائه شده 4075 می باشند. نمونه آماری تحقیق با حجم 200 نفر (100 نفر دختر و 100 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شد. پرسشنامه نقش جنسیتی «بم» که میزان پایایی برای آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0.76) به دست آمد. برای اندازه گیری خودکارآمدی ریاضی از پرسشنامه (KD-RIS) استفاده شد. پایایی این آزمون نیز 0.86 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین, انحراف معیار, t مستقل, تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل میانگین, انحراف معیار, t مستقل, تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که جنس موجب تفاوت در میزان خودکارآمدی ریاضی نمی شود (p=0.56), نقش جنسیتی موجب تفاوت در میزان خودکارآمدی ریاضی است (p<0.01) همچنین فرضیه مربوط به نقش تعامل جنس و نقش جنسیتی در میزان خودکارآمدی ریاضی رد شد (p=0.31). بنابراین می توان بیان کرد که آندروژنی و خودکارآمدی دو تا خصوصیت مثبت هستند که می توانند همدیگر را پیش بینی کنند یعنی با احتمال زیاد می توان گفت افراد آندروژنی نسبت به سایر گروه های (مردانگی, زنانگی) احتمالا در تکمیل تحصیلات به خصوص در رشته های مرتبط با ریاضیات موفق تر خواهند بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی، حمداله، و فاطمی، ماریا. (1394). نقش جنس و نقش های جنسیتی بر خود کارآمدی ریاضی. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 10(33 )، 115-135. SID. https://sid.ir/paper/511200/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی حمداله، فاطمی ماریا. نقش جنس و نقش های جنسیتی بر خود کارآمدی ریاضی. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده[Internet]. 1394؛10(33 ):115-135. Available from: https://sid.ir/paper/511200/fa

    IEEE: کپی

    حمداله حبیبی، و ماریا فاطمی، “نقش جنس و نقش های جنسیتی بر خود کارآمدی ریاضی،” فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، vol. 10، no. 33 ، pp. 115–135، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511200/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button