مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,068
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

466
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربست تجربی نظریه فعالیت های روزمره در بررسی رفتارهای انحرافی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 پژوهش حاضر می کوشد با تکیه بر نظریه فعالیت های روزمره, چرایی وقوع رفتارهای انحرافی را در میان دانشجویان دانشگاه مازندران بررسی و این گونه, این نظریه را آزمون تجربی کند. برخلاف بیشتر پژوهش هایی که نظریه فعالیت های روزمره را درباره قربانیان جرائم و چگونگی قربانی شدن به کار می برده اند, در پژوهش حاضر, این نظریه برای تبیین رفتارهای انحرافی دانشجویان به کار گرفته شده است. روش تحقیق, پیمایشی و ابزار جمع آوری داده ها, پرسشنامه بوده است. در مجموع, 393 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بوده اند, به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده و به پرسشنامه پاسخ داده اند. نتایج پژوهش نشان می دهند بین پسران و دختران از لحاظ میزان وقوع رفتارهای انحرافی, تفاوت معناداری وجود دارد, به گونه ای که وقوع رفتارهای انحرافی در بین دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر است. یافته ها همچنین نشان می دهند متغیرهای نظریه فعالیت های روزمره به خوبی رفتارهای انحرافی را در میان دانشجویان تبیین می کنند. نتایج حاصل از تحلیل های رگرسیونی نشان دادند متغیرهای این پژوهش, 44 درصد از تغییرات رفتارهای انحرافی را در میان دانشجویان تبیین می کنند. از تمامی متغیرهای واردشده در مدل رگرسیونی, سه متغیر شدت پیوستگی به دوستان بزهکار, فعالیت های ساخت نیافته و حضور چهره مقتدر, تاثیر معناداری در وقوع رفتارهای انحرافی دانشجویان داشتند. در حالت کلی, نتایج به دست آمده, گزاره های نظریه فعالیت های روزمره را تایید می کنند و نشان می دهند موقعیت ها, نقش بسزایی در وقوع رفتارهای انحرافی دارند و همان گونه که نظریه فعالیت های روزمره مطرح می کند, فعالیت های ساخت نیافته با همالان در غیاب چهره های مقتدر به وقوع رفتارهای انحرافی منجر می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علیوردی نیا، اکبر، و علیمردانی، منا. (1396). کاربست تجربی نظریه فعالیت های روزمره در بررسی رفتارهای انحرافی دانشجویان. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 28(3 (پیاپی 67) )، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/512260/fa

    Vancouver: کپی

    علیوردی نیا اکبر، علیمردانی منا. کاربست تجربی نظریه فعالیت های روزمره در بررسی رفتارهای انحرافی دانشجویان. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1396؛28(3 (پیاپی 67) ):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/512260/fa

    IEEE: کپی

    اکبر علیوردی نیا، و منا علیمردانی، “کاربست تجربی نظریه فعالیت های روزمره در بررسی رفتارهای انحرافی دانشجویان،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 28، no. 3 (پیاپی 67) ، pp. 1–24، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/512260/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button