مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

414
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه عزت نفس ملی و مصرف کالاهای خارجی در بین شهروندان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 65

چکیده

 هدف این نوشتار بررسی رابطه عزت نفس ملی و مصرف کالای خارجی است.روش تحقیق, پیمایشی و جامعه آماری تحقیق, همه سرپرستان خانوار شهرهای تهران, شیراز و کرمان به تعداد است که 1200 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق سنجش عزت نفس ملی, مقیاس عزت نفس روزنبرگ است و برای سنجش مصرف کالای خارجی, پرسشنامه پژوهشگر ساخته مبتنی بر پنج بعد کالای برقی, لوازم التحریر, پوشاک, لوازم خانگی و لوازم آرایشی و بهداشتی به کار برده شد. جهت تعیین اعتبار ابزار تحقیق از اعتبار محتوا و جهت تعیین پایایی از ضرایب آلفا کرانباخ و کودر ریچاردسون استفاده شد. بر اساس یافته های تحقیق, اولا, مصرف کالای خارجی در بین شهروندان ایرانی فراتر از میانگین است. ثانیا, رابطه منفی و معناداری بین عزت نفس ملی و مصرف کالای خارجی وجود دارد و این متغیر قادر است 0.11 تغییرات مصرف کالای خارجی را تبیین کند. نتیجه گیری پژوهش حاضر این است که با آموزش و تقویت عزت نفس ملی در بین شهروندان, می توان مصرف کالای خارجی را کاهش و از این طریق به رفع یا تسکین یکی از مسائل اجتماعی حاد جامعه ایران, کمک کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجیب زاده، مهناز، و احمدی، سیروس. (1397). رابطه عزت نفس ملی و مصرف کالاهای خارجی در بین شهروندان ایرانی. مطالعات ملی، 19(3 (75) )، 47-65. SID. https://sid.ir/paper/513402/fa

    Vancouver: کپی

    نجیب زاده مهناز، احمدی سیروس. رابطه عزت نفس ملی و مصرف کالاهای خارجی در بین شهروندان ایرانی. مطالعات ملی[Internet]. 1397؛19(3 (75) ):47-65. Available from: https://sid.ir/paper/513402/fa

    IEEE: کپی

    مهناز نجیب زاده، و سیروس احمدی، “رابطه عزت نفس ملی و مصرف کالاهای خارجی در بین شهروندان ایرانی،” مطالعات ملی، vol. 19، no. 3 (75) ، pp. 47–65، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/513402/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button