مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

481
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

343
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازیابی خود در شعر غنایی (ارتباط تعاملیِ خواننده با شعر غنایی)

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 216

چکیده

 در بینِ انواع ادبی, نوع غنایی با رویکردهایی که بر نقش و اهمیّتِ خواننده تأکید می کنند, سازگاری بیشتری دارد. در این نوع ادبی تعاملِ متقابلی که در حینِ خوانش بینِ خواننده و اثر شکل می گیرد, معلول بازتاب عواطفِ جمعی و طبیعتِ عام, ذاتی و کلّیِ انسان ها در این نوع از آثار است. پدیده هایی که عواطفِ جمعی و مشترک انسان ها در آنها پدیدار می شود, وابسته به زمان و مکان خاصّی نیستند؛ بلکه با ذات و هستیِ انسان ها در ارتباطند. انسان ها در عشق, مرگ, غربت, هجران, وصال, شادی, غم و. . . عموماً دچار حالات و عواطفِ مشابه و یکسان می شوند؛ از این رو در آثار غنایی, به ویژه شعر غنایی, به عنوان بسترِ این پدیده ها, حالات و موقعیّت هایی بروز می کند که انسان ها تقریباً تجربه های مشابهی در آنها دارند. با توجّه به این قضیه است که خواننده در خوانشِ آثار غنایی بیشتر از انواعِ ادبیِ دیگر بازتابی از عواطف و روحیاتِ درونیِ خود را احساس می کند. وجودِ این فرایند باعث می شود که عملِ درک و تفسیر خواننده از اثر با برقراری ارتباط بینِ زندگی و تجربه های شخصیِ خود با اثر همراه باشد. نتیجه ی چنین فرایندی, تعاملِ دو سویه بین خواننده و اثر است: 1 فهم و عینیت بخشی به اثر به کمکِ تجربیات و درونیّات شخصی؛ 2 تفسیر و بازنگری تجربه های گذشته ی خود با کمک متن. در این مقاله, ضمن تبیین نوع و چگونگیِ تعامل خواننده با گونه ی غنایی, به فرایند تعامل خواننده با هریک از دو نوع ادبیِ حماسی و حکمی تعلیمی نیز اشاره شده است تا تفاوت ارتباط تعاملی خواننده با متن در گونه های ادبی مشخّص شود. نتیجه ی کار نشان می دهد که برخلاف گونه ی غنایی که خواننده در حینِ خوانش, خود را در مرکز می بیند و تجربه های عاطفیِ خود را بازیابی می کند, در دو گونه ی حماسی و حکمی تعلیمی خود را در حاشیه و به عنوان ناظر عملِ دیگر/ دیگران می بیند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، فرهاد. (1397). بازیابی خود در شعر غنایی (ارتباط تعاملیِ خواننده با شعر غنایی). ادبیات پارسی معاصر، 8(2 )، 197-216. SID. https://sid.ir/paper/514778/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی فرهاد. بازیابی خود در شعر غنایی (ارتباط تعاملیِ خواننده با شعر غنایی). ادبیات پارسی معاصر[Internet]. 1397؛8(2 ):197-216. Available from: https://sid.ir/paper/514778/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد محمدی، “بازیابی خود در شعر غنایی (ارتباط تعاملیِ خواننده با شعر غنایی)،” ادبیات پارسی معاصر، vol. 8، no. 2 ، pp. 197–216، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/514778/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button