مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین الگوی اسلامی ایرانی مهارت آموزی در مدارس متوسطه کشور

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 67

چکیده

 این پژوهش با هدف طراحی الگوی اسلامی ایرانی مهارت آموزی در مدارس متوسطه کشور با استفاده از رویکرد پارادایمی اشتراوس و کوربین (1393) برای نظریه داده بنیاد و به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش, شامل کلیه صاحب نظران, کارشناسان و مدیرانی بود که در یکی از عرصه­ های مهارت­ آموزی رسمی (آموزش وپرورش) و غیررسمی (سازمان فنی و حرفه­ ای کشور) تجربه و حضور داشتند. باتوجه به رویکرد پژوهش, تمرکز اصلی بر خبرگان آشنا با مسائل مهارت آموزی در مدارس متوسطه کشور بود که درنهایت 17 نفر از ایشان به صورت هدف مند و براساس راهبرد گلوله برفی برای انجام مصاحبه های عمیق بدون ساختار انتخاب شدند. تحلیل داده ها به طور هم زمان با استفاده از روش کدگذاری باز, انتخابی و نظری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد: "مهارت ها و شایستگی های پایه و غیرفنی دانش آموزان, مهارت های فنی و شغلی دانش آموزان, تربیت حرفه ای میتنی بر مهارت و شایستگی, تقویت ارزش های اسلامی و ایرانی کار, انعطاف پذیری در برابر تغییر و تخصص گرایی در آموزش وپرورش" به عنوان کانونی یا مقوله محوری مطرح شده­ اند. "مقوله های کیفیت آموزش و تدریس و یادگیری, توجه به شایسته سالاری و شایسته گزینی, رویکرد و راهبرد در مهارت آموزی, وجود معلمان ماهر و کارآمد, تخصص گرایی, آینده پژوهی و آینده نگری و کیفیت آموزش و تدریس" به عنوان عللی تلقی می شوند که نقش فعال در مهارت آموزی داشته و تا این عوامل مهیا نشوند, مهارت آموزی شکل نمی گیرد. مهم ترین راهبردهای اتخاذشده در این پژوهش عبارتند از: "فرهنگ سازی, تحول در برنامه درسی, تحول در محیط های یادگیری, تحول در روش های سنجش و ارزشیابی, تحول در کتاب ها و محتوای درسی, بهداشت و ایمنی کار, زیرساخت ها و تجهیزات, همکاری و ارتباطات بین المللی آموزشی و پژوهشی, نیازسنجی و تأمین منابع مالی" شرایط بستر در پژوهش کنونی مقوله های"توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی, ساختار سازمانی, انگیزه حمایت از تغییر و مدیریت عملکرد تغییرمدار" هستند. مقوله های "محدودیت ها و مشکلات قانونی, عدم باور و تعهد به مهارت آموزی و مشکلات آموزش های مهارت آموزی" به عنوان شرایط مداخله گر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفته اند. پیامد پژوهش حاضر پیشرفت و اشتغال زایی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی دهقی، شهریار، عباس پور، عباس، رحیمیان، حمید، ملکی، حسن، و خسروی، محبوبه. (1397). تدوین الگوی اسلامی ایرانی مهارت آموزی در مدارس متوسطه کشور. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 26 (دوره جدید)(41 )، 29-67. SID. https://sid.ir/paper/516086/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی دهقی شهریار، عباس پور عباس، رحیمیان حمید، ملکی حسن، خسروی محبوبه. تدوین الگوی اسلامی ایرانی مهارت آموزی در مدارس متوسطه کشور. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1397؛26 (دوره جدید)(41 ):29-67. Available from: https://sid.ir/paper/516086/fa

    IEEE: کپی

    شهریار مرادی دهقی، عباس عباس پور، حمید رحیمیان، حسن ملکی، و محبوبه خسروی، “تدوین الگوی اسلامی ایرانی مهارت آموزی در مدارس متوسطه کشور،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 26 (دوره جدید)، no. 41 ، pp. 29–67، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516086/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button