مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

488
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

291
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر تمایزیافتگی مادران

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 45

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر تمایزیافتگی مادران بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با پیشآزمون, پسآزمون و پیگیری 2 ماهه و جامعه آماری 430 مادر ساکن در شهرک فجر در سال 1391 بود. از این تعداد, مدیر شهرک از150 مادر که معیارهای این پژوهش را داشتند دعوت کرد که در سالن همایش حضور یابند. سپس اسامی مادران مایل به همکاری, داخل کیسه ریخته و 30 مادر از طریق قرعهکشی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه تمایزیافتگی اسکورون 2003 بود و مداخله در 17 جلسه, هر جلسه 90 دقیقه در هفته یکبار اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر نمره کلی تمایزیافتگی, واکنش پذیری هیجانی, گریزعاطفی, همآمیختگی عاطفی با دیگران, تاثیر داشته ولی برخرده مقیاس جایگاه من تاثیری نداشته است. نتایج داده ها بعد از دو ماه در همه خرده مقیاسها تفاوت معنیدار با گروه گواه و پایداری اثر آموزش در گروه آزمایش را نشان داد. نتیجهگیری: چون آموزش تمایزیافتگی میتواند به استقلال فرزندان و رضایت خانوادگی زوجها کمک کند, پیشنهاد می شود از رویکرد سیستمی بوئن بهعنوان رویکردی اثربخش در افزایش میزان تمایزیافتگی مادران و موارد مشابه استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، سیدمهدیه، زاده محمدی، علی، و جراره، جمشید. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر تمایزیافتگی مادران. روان شناسی کاربردی، 8(1 (پیاپی 29) )، 29-45. SID. https://sid.ir/paper/517224/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی سیدمهدیه، زاده محمدی علی، جراره جمشید. اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر تمایزیافتگی مادران. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1393؛8(1 (پیاپی 29) ):29-45. Available from: https://sid.ir/paper/517224/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدیه هاشمی، علی زاده محمدی، و جمشید جراره، “اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر تمایزیافتگی مادران،” روان شناسی کاربردی، vol. 8، no. 1 (پیاپی 29) ، pp. 29–45، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/517224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button