مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی سه روش مداخله ای پسخوراند عصبی، آموزش مدیریت رفتار والدین و درمان ترکیبی در کاهش نشانگان اختلال سلوک کودکان

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 94

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین و مقایسه سه روش مداخله ای پسخوراند عصبی, آموزش مدیریت رفتار والدین و درمان ترکیبی بر کاهش نشانگان اختلال سلوک کودکان بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی, با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری یک ماهه و جامعه آماری 58 والدینی بود که به-همراه کودک 8 تا 12 ساله خود در سال 1391 به مراکز مشاوره مهر و پویش شهر مشهد رجوع کرده بودند و تشخیص اختلال سلوک در مورد کودک شان تایید شده بود. از میان آن ها 25 والد و کودک دختر و پسرشان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه همگن جایگزین شدند. ابزار پژوهش, پرسشنامه علایم مرضی کودکان گادو و اسپراکفین (2007) بود. یافته ها: استفاده صرف پسخوراند عصبی, میانگین اختلال را افزایش داد اگرچه این افزایش معنادار نبود. روش ترکیبی نیز اختلال را کاهش نداد و فقط مدیریت رفتار والدین به تنهایی توانست نشانگان اختلال را کاهش داد. این کاهش در گروه دختران بیش از گروه پسران بود. نتایج آزمون در مرحله پیگیری, ماندگاری اثر مداخله مدیریت رفتار والدین را نشان داد. نتیجه گیری: آموزش گروهی رفتار والدین, از میزان نشانگان اختلال سلوک می کاهد لذا نهادهای خانواده, تربیتی, آموزش و پرورش, صدا و سیما می توانند در جهت بهبود این اختلال از این روش بهره مند شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی پور، احمد، عاصمی، زهرا، و حسینی یزدی، سیده عاطفه. (1393). مقایسه اثربخشی سه روش مداخله ای پسخوراند عصبی, آموزش مدیریت رفتار والدین و درمان ترکیبی در کاهش نشانگان اختلال سلوک کودکان. روان شناسی کاربردی، 8(4 (پیاپی 32) )، 79-94. SID. https://sid.ir/paper/518824/fa

    Vancouver: کپی

    علی پور احمد، عاصمی زهرا، حسینی یزدی سیده عاطفه. مقایسه اثربخشی سه روش مداخله ای پسخوراند عصبی, آموزش مدیریت رفتار والدین و درمان ترکیبی در کاهش نشانگان اختلال سلوک کودکان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1393؛8(4 (پیاپی 32) ):79-94. Available from: https://sid.ir/paper/518824/fa

    IEEE: کپی

    احمد علی پور، زهرا عاصمی، و سیده عاطفه حسینی یزدی، “مقایسه اثربخشی سه روش مداخله ای پسخوراند عصبی, آموزش مدیریت رفتار والدین و درمان ترکیبی در کاهش نشانگان اختلال سلوک کودکان،” روان شناسی کاربردی، vol. 8، no. 4 (پیاپی 32) ، pp. 79–94، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518824/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button