مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,184
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه آموزش محیط زیست در سند چشم انداز 1404 و قانون اساسی ایران

صفحات

 صفحه شروع 321 | صفحه پایان 341

چکیده

 آموزش محیط زیست, یکی از راه حل های اساسی برای مقابله با بحران های محیط زیستی ناشی از فعالیت انسان است. هدف آموزش محیط زیست این است که درک و فهم شهروندان را درباره محیط زیست افزایش داده و در ایشان رفتاری را تقویت کند که لازمه بقا و بهبود کیفیت محیط زیست است. در این مقاله سند چشم انداز و قانون اساسی از بعد آموزش محیط زیست و با روش توصیفی تحلیلی بررسی می شود. تحلیل محتوای سند چشم انداز و قانون اساسی حاکی از آن است که ظرفیت های فراوان برای توسعه آموزش های محیط زیستی در این اسناد بالادستی وجود دارد. مهم ترین ابعاد محیط زیستی مندرج در سند چشم انداز 1404 عبارت است از: بهره مند از محیط زیست مطلوب, بهره مند از امنیت اجتماعی, برخوردار از دانش پیشرفته, امن, برخوردار از سلامت, رفاه, امنیت غذایی, به دور از فقر, الهام بخش, بهره مند از توسعه کارامد, جامعه اخلاقی دارای تعامل سازنده و موثر با جهان. در این پژوهش ارتباط این ابعاد با آموزش های محیط زیستی تحلیل و توص‍‍یف می شود. باوجود اینکه مهم ترین اصل قانون اساسی مرتبط با آموزش محیط زیست اصل 50 است, اما اص‍ول 3, 8, 43, 45, 51, 100, 104 و 147 نیز از این بعد قابل تفسیر است. نتایج تحقیق مبین آ ن است که آموزش محیط زیست از طریق افزایش آگاهی, بینش, نگرش, دانش, مهارت و تعهد, جلب مشارکت و ارائه الگوهای عملی می تواند زمینه ساز اجرای این اصول و ابعاد مندرج در اسناد بالادستی شود. بنابراین آموزش های محیط زیستی برای رسیدن به برخی از ابعاد مندرج در سند 1404 و اجرای تعدادی از اصول قانون اساسی یک راهبرد اساسی محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ الاسلامی بورقانی، مریم، و شبیری، سیدمحمد. (1395). جایگاه آموزش محیط زیست در سند چشم انداز 1404 و قانون اساسی ایران. راهبرد، 25(80)، 321-341. SID. https://sid.ir/paper/519026/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ الاسلامی بورقانی مریم، شبیری سیدمحمد. جایگاه آموزش محیط زیست در سند چشم انداز 1404 و قانون اساسی ایران. راهبرد[Internet]. 1395؛25(80):321-341. Available from: https://sid.ir/paper/519026/fa

    IEEE: کپی

    مریم شیخ الاسلامی بورقانی، و سیدمحمد شبیری، “جایگاه آموزش محیط زیست در سند چشم انداز 1404 و قانون اساسی ایران،” راهبرد، vol. 25، no. 80، pp. 321–341، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519026/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button