Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,785
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

971
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تعارض والد - نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 82

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی نقش تعارض والد - نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش آموزان پسر مقطع دوم و سوم دبیرستان شهر تهران است که 300 نفر از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای برای نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از مقیاس سنجش تعارض والد - نوجوان, پرسشنامه حمایت اجتماعی و مقیاس سازگاری استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان می دهد بین تعارض والد - نوجوان با سازگاری دانش آموزان ارتباط منفی معناداری وجود دارد (P<0.001)؛ همچنین بین حمایت اجتماعی با سازگاری دانش آموزان ارتباط مثبت معنادارای به دست آمد (P<0.001). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان می دهد 45 درصد از واریانس سازگاری دانش آموزان به طور معناداری از طریق متغیرهای تعارض والد - نوجوان و حمایت اجتماعی تبیین می شود. با توجه به این نتایج می توان گفت تعارضات خانوادگی و انتظارات متفاوت بین نوجوان و والدین آنها و همچنین طرز حمایت از جانب دیگران می تواند سازگاری یا ناسازگاری این دانش آموزان را پیش بینی کند, بنابراین توجه به این موضوع در جامعه امروزی از سوی مسئولان و متخصصان حوزه روان شناسی و جامعه شناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورعبدل، سعید، نریمانی، محمد، عباسی، مسلم، و امیدوار، عظیم. (1394). نقش تعارض والد - نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 4(13 )، 68-82. SID. https://sid.ir/paper/519443/fa

    Vancouver: کپی

    پورعبدل سعید، نریمانی محمد، عباسی مسلم، امیدوار عظیم. نقش تعارض والد - نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1394؛4(13 ):68-82. Available from: https://sid.ir/paper/519443/fa

    IEEE: کپی

    سعید پورعبدل، محمد نریمانی، مسلم عباسی، و عظیم امیدوار، “نقش تعارض والد - نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 4، no. 13 ، pp. 68–82، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا