مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,177
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردهای آموزش تفکر در جهان: رویکرد مناسب برای نظام آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 94

چکیده

 این مقاله تلاش دارد تا با تکیه بر شواهد نظری و تجربی, تقسیم بندی جدیدی از رویکردهای آموزش تفکر ارائه داده و با توجه به نقاط قوت و ضعف آنها, مناسب ترین رویکرد و شیوه آموزشی برای نظام آموزش و پرورش ایران را پیشنهاد کند. این مطالعه با بهره گیری از اسناد و مواد کتابخانه ای انجام شده است. علی رغم وجود رویکردهای به ظاهر متنوع, دو رویکرد اصلی غنی سازی و تزریق قابل شناسایی است. در رویکرد غنی سازی, طراحی برنامه های جانبی برای غنی کردن برنامه درسی و کمک به پرورش تفکر دانش آموزان به صورت جداگانه انجام می شود, در حالی که در رویکرد تزریق, تفکر از طریق برنامه درسی موجود - و نه برنامه و مواد آموزشی جدا - آموزش داده می شود. هر چند عناصر انگیزشی و عاطفی یادگیری به ویژه یادگیری تفکر نقش مهمی دارد, پژوهشگران کمتر به عنوان یک رویکرد مستقل در آموزش تفکر به آن توجه کرده اند. با توجه به برجسته بودن ابعاد انگیزشی در جوامع شرقی از جمله ایران, گرایش به تفکر به عنوان یک رویکرد مستقل در نظر گرفته شد. بر این اساس نویسندگان این مقاله, سه رویکرد غنی سازی, تزریق و گرایش به تفکر را پیشنهاد دادند. این تقسیم بندی از یکسو می تواند همه دیدگاه های موجود را پوشش دهد و از سوی دیگر حوزه های مهم یادگیری تفکر مانند انگیزش را برجسته کند. بر اساس نیازها و اقتضائات نظام آموزش و پرورش ایران, رویکرد گرایش به تفکر به عنوان مناسب ترین رویکرد و فرهنگ سازی, مناسب ترین شیوه برای آموزش تفکر به دانش آموزان پیشنهاد داده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صداقت، مریم، و رحمانی، سوده. (1395). رویکردهای آموزش تفکر در جهان: رویکرد مناسب برای نظام آموزش و پرورش ایران. آموزش در علوم انسانی، -(1 )، 69-94. SID. https://sid.ir/paper/519900/fa

    Vancouver: کپی

    صداقت مریم، رحمانی سوده. رویکردهای آموزش تفکر در جهان: رویکرد مناسب برای نظام آموزش و پرورش ایران. آموزش در علوم انسانی[Internet]. 1395؛-(1 ):69-94. Available from: https://sid.ir/paper/519900/fa

    IEEE: کپی

    مریم صداقت، و سوده رحمانی، “رویکردهای آموزش تفکر در جهان: رویکرد مناسب برای نظام آموزش و پرورش ایران،” آموزش در علوم انسانی، vol. -، no. 1 ، pp. 69–94، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519900/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button