Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

488
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

252
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی ردپای کربن ناشی از خودروهای شخصی در سفرهای بین شهری (مورد شناسی: مازندران مرکزی)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 22

چکیده

 به موازات تغییر سیستم های شهری از سطح درون شهری به مقیاس های بین شهری می توان انتظار داشت, بسیاری از مسایلی که در مقیاس شهر خود را بروز می دادند, امروزه در سطح منطقه پدید آیند. یکی از مرتبط ترین مسایل در این راستا, تغییر در سازمان فضایی منطقه ای و الگوهای جابه جایی و به تبع هزینه های اجتماعی سفر با خودروهای شخصی است. یکی از مهم ترین هزینه های اجتماعی, هزینه های ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای و به ویژه دی اکسیدکربن به عنوان مهم ترین گاز گلخانه ای وابسته به فعالیت انسانی است. بر این اساس, مقاله حاضر سعی دارد با محاسبه ردپای کربن و هزینه های اجتماعی ناشی از کربن در سفرهای بین شهری منطقه مازندران مرکزی, تبعات اهمال و نادیده گرفتن این امر را در طول زمان روشن کند. روش شناسی پژوهش براساس روش پیشنهادی IPCC و بهره گیری از فاکتورهای انتشار دپارتمان محیط زیست, تغذیه و امور روستایی کشور انگلستان انجام شده است. علاوه بر این, برای تبدیل هزینه اجتماعی کربن به صورت مالی از برآوردهای بانک های مهم دنیا نظیر بانک توسعه آسیایی و بانک جهانی بهره گرفته شده است. همچنین با استفاده از آمار سازمان حمل ونقل و راهداری جاده های کشور, میزان انتشار دی اکسیدکربن, هزینه های اجتماعی آن و میزان کاهش انتشار دی اکسیدکربن با اجرای سیاست هایی نظیر راه اندازی حمل ونقل سامانه حمل ونقل ریلی سبک, سامانه اتوبوس های تندرو, جایگزینی سوخت و کاشت درختان در محورهای بین شهری منطقه آمل-بابل-قایمشهر و ساری محاسبه شد. نتایج پژوهش در مازندران مرکزی نشان می دهد, به ترتیب در سال های 1387, 1392 و 1397 از جابه جایی مردم و کالا حدود 223, 270 و 365 هزار تن دی اکسیدکربن تولید شده است که هزینه اجتماعی آن را می توان حدود 5/12 تا 6/18 میلیون دلار برآورد کرد. محاسبه میزان انتشار دی اکسیدکربن, سناریو های پیشنهادی در منطقه نشان می دهد؛ به ترتیب LRT, جایگزینی خودروهای هیبریدی با خودروهای بنزینی, BRT و جایگزینی خودروهای گازسوز با سوخت بنزین می توانند بیشترین تاثیر را بر کاهش کربن و هزینه های اجتماعی ناشی از آن داشته باشند. با این همه استفاده از سیاست های ترکیبی و مکمل کارایی آن ها را افزایش می دهد. علاوه بر این, طراحی و کاشت درختان در محورهای بین شهری و جنگل کاری های شهری نیز می تواند مکمل گزینه های بالا باشد. با این وجود, هیچ یک از شهرهای استان به تنهایی قادر به تامین هزینه های طراحی, ساخت و راه اندازی زیرساخت های حمل ونقل سامانه حمل ونقل عمومی نخواهند بود؛ از این رو هم افزایی و همکاری این شهرها برای اجرای این سیاست ها ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطفی، صدیقه، شهابی شهمیری، مجتبی، و ابراهیم پور، فرزانه. (1398). ارزیابی ردپای کربن ناشی از خودروهای شخصی در سفرهای بین شهری (مورد شناسی: مازندران مرکزی). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، 9(33)، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/521705/fa

    Vancouver: کپی

    لطفی صدیقه، شهابی شهمیری مجتبی، ابراهیم پور فرزانه. ارزیابی ردپای کربن ناشی از خودروهای شخصی در سفرهای بین شهری (مورد شناسی: مازندران مرکزی). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای[Internet]. 1398؛9(33):1-22. Available from: https://sid.ir/paper/521705/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه لطفی، مجتبی شهابی شهمیری، و فرزانه ابراهیم پور، “ارزیابی ردپای کربن ناشی از خودروهای شخصی در سفرهای بین شهری (مورد شناسی: مازندران مرکزی)،” جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، vol. 9، no. 33، pp. 1–22، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا