مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

791
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

258
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنر سازه ها در آیات تربیتی قرآن کریم (با تاکید بر نظریه تقابلهای دوگانه)

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 171

کلیدواژه

زیباشناسی (هنر سازه)Q2

چکیده

 توجه به هنر سازه های موجود در قرآن کریم با نگاه ساختارگرایانه و پساساختارگرایانه و تحلیل آن بر اساس نظریه های ادبی جدید, با تکیه بر آیات تعلیمی-تربیتی قرآن کریم, موضوع و محور اصلی این مقاله است. نظر به وسعت و گستره موضوع بناست تا هنر سازه تقابل را با نگاه به نظریه تقابل های دوگانه «نیکلای تروبستکوی» (1890-1938) در آیات تعلیمی و تربیتی قرآن کریم بررسی و تحلیل نماییم. سوال اصلی مقاله این است که: جایگاه و چند و چون رویکرد تعلیمی و تربیتی در قرآن کریم چیست و جنبه های روساختی, ژرف ساختی و شالوده شکنانه هنر سازه تقابل های دوگانه در این آیات کدامند.در این مقاله مسائلی چون جایگاه ویژه فلسفه تعلیم و تربیت اسلام, اهداف تعلیمی – تربیتی و مفهوم آن با روش های خاص در آیات قرآن کریم به اثبات رسید و از حیث ساختار زیباشناختی به این نکته رسیدیم که آیات قرآن کریم مبتنی بر تقابل های دوگانه به ویژه تقابل های ژرف ساختی است. با توجه به اهمیت نقد نظریات ادبی غرب و بومی گرایی این نظریات از سویی و نبود این گونه بررسی ها ضرورت داشت تا به نقد نظریه تقابل های دوگانه "تروبستکوی" بپردازیم و در نهایت به نقد روش شالوده شکنی در این نظریه با توجه به نگاه نظریه پردازانی چون «دریدا» هم بپردازیم. در این مقاله به این سخن رسیدیم که اصل وارونگی تقابل های دوگانه به طور مطلق؛ و ترجیح عناصر منفی بر عناصر مثبت با نگاه شالوده شکنانه مورد نقد جدی است و با اتکاء به ارزش های دینی- الهی, این امر در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مردود است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی مقدم، سیدشمس الدین، و ذوالفقاری، محسن. (1396). هنر سازه ها در آیات تربیتی قرآن کریم (با تاکید بر نظریه تقابلهای دوگانه). پژوهشهای ادبی قرآنی، 5(4 )، 155-171. SID. https://sid.ir/paper/522942/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی مقدم سیدشمس الدین، ذوالفقاری محسن. هنر سازه ها در آیات تربیتی قرآن کریم (با تاکید بر نظریه تقابلهای دوگانه). پژوهشهای ادبی قرآنی[Internet]. 1396؛5(4 ):155-171. Available from: https://sid.ir/paper/522942/fa

    IEEE: کپی

    سیدشمس الدین هاشمی مقدم، و محسن ذوالفقاری، “هنر سازه ها در آیات تربیتی قرآن کریم (با تاکید بر نظریه تقابلهای دوگانه)،” پژوهشهای ادبی قرآنی، vol. 5، no. 4 ، pp. 155–171، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/522942/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button