مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

312
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ترانزیت جاده ای و اثرات آن بر توسعه اقتصاد روستایی منطقه سیستان

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 130

چکیده

 توسعه ی اقتصادی هر منطقه بر اساس ظرفیت های مختلفی صورت می پذیرد, که یکی از مهمترین آنها زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای می باشد. در این میان در استان سیستان و بلوچستان بیش از 90 درصد جابجایی کالاها از طریق ناوگان حمل و نقل جاده ای انجام می شود. همچنین با توجه به موقعیت استراتژیک استان و بهره بردن از ظرفیت های اقیانوسی و ریلی, کشورهای همسایه به دنبال بهره بردن از این ظرفیت ها هستند. یکی از مهمترین محورهای ارتباطی در منطقه محور ترانزیتی میلک (سیستان) به چابهار است. موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب مرز بین المللی میلک به لحاظ همجواری با کشور افغانستان, قابلیت های اقتصادی بسیاری در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا, آسیای مرکزی و شرقی ایجاد کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ترانزیت جاده ای و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی منطقه سیستان با تاکید بر اقتصاد روستایی بوده است. پژوهش حاضر, تحقیقی تحلیلی-کاربردی است. روش مورد استفاده در مرحله جمع آوری داده ها, مبتنی بر مرور منابع معتبر خارجی و داخلی و میدانی (پرسشنامه) می باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات, توصیفی و استنباطی از نرم افزار های (SPSS) و (Expert Choice) استفاده شده است. نتایج نشان داد که از بین شاخص های توسعه اقتصاد روستایی, متاثر از تزانزیت جاده ای مولفه ایجاد اشتغال با مقدار وزن به دست آمده (112/0), بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. نتایج آزمون T تک نمونه ای, گویای تاثیر زیاد ترانزیت جاده ای بر توسعه اقتصاد روستایی شهرستان های منطقه سیستان می باشد. همچنین نتایج آزمون کای اسکویر نشان داد که ارتباط معنادار و مثبت بین ترانزیت جاده ای و توسعه اقتصاد روستایی منطقه سیستان وجود دارد. در نهایت نتایج آزمون فریدمن نشان داد, از بین شهرستان های مورد مطالعه, شهرستان های زابل با امتیاز (78/4), نیمروز با امتیاز (11/3), بالاترین و پایین ترین امتیاز را به لحاظ توسعه اقتصاد روستایی با تاکید بر ترانزیت جاده ای به خود اختصاص داده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهرکی مقدم، حامد، کریمیان بستانی، مریم، و انوری، محمودرضا. (1399). ترانزیت جاده ای و اثرات آن بر توسعه اقتصاد روستایی منطقه سیستان. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 9(1 (پیاپی 31) )، 113-130. SID. https://sid.ir/paper/524220/fa

    Vancouver: کپی

    شهرکی مقدم حامد، کریمیان بستانی مریم، انوری محمودرضا. ترانزیت جاده ای و اثرات آن بر توسعه اقتصاد روستایی منطقه سیستان. اقتصاد فضا و توسعه روستایی[Internet]. 1399؛9(1 (پیاپی 31) ):113-130. Available from: https://sid.ir/paper/524220/fa

    IEEE: کپی

    حامد شهرکی مقدم، مریم کریمیان بستانی، و محمودرضا انوری، “ترانزیت جاده ای و اثرات آن بر توسعه اقتصاد روستایی منطقه سیستان،” اقتصاد فضا و توسعه روستایی، vol. 9، no. 1 (پیاپی 31) ، pp. 113–130، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524220/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button