مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

170
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

79
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل آموزه های تعلیمی در آثار برجسته ی عرفانی و صوفیانه ی حکیم ملاعباسعلی کیوان قزوینی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 در میان انواع ادبی, نوع تعلیمی حدومرز خاصی ندارد و این گونه ی ادبی بعد از نوع غنایی بیشترین بسامد را در ادبیات ایران دارد. تصوف و عرفان و باز شدن پای آن به ادبیات نقش مهمی در تکمیل و توسعه ی این نوع مهم ادبی ایفا نموده است و متصوفه و عرفا دیدگاه های خود را بیشتر در قالب این نوع ادبی بیان کرده اند. پژوهش پیش رو می کوشد تا با بررسی و تحلیل چهار اثر از برجسته ترین آثار صوفیانه ی حکیم ملاعباسعلی کیوان قزوینی (12771357ق) فیلسوف, مفسر, شاعر و صوفی بزرگ اواخر دوره ی قاجار و پهلوی اول, شامل رازگشا, بهین سخن, استوار رازدار و عرفان نامه, مهم ترین دیدگاه های او در خصوص نقد اخلاقی اقطاب گنابادیه را بعد از گسستن از آن ها, با استناد به اقوال خود او توضیح دهد و به این پرسش اساسی پاسخ دهد که علت اصلی جدا شدن وی از گنابادیه بعد از همراهی طولانی مدت با آن ها چه بوده و انتقادهای او از آن ها بر مبنای چه اصولی صورت گرفته است. و دیگر آنکه آرا و نوآوری های به قول خود او, منحصربه فرد و بی سابقه اش در مسائل تصوف و عرفان کدام اند و ارزش علمی و مقبولیت آن ها تا چه اندازه است. شیوه ی کار در این پژوهش, از نوع تحلیلی توصیفی است و روش کار کتابخانه ای و با رویکرد گفتمان انتقادی است, که از طریق بررسی و تحلیل آثار مورد نظر صورت می پذیرد. جستار حاضر با واکاوی دقیق اندیشه های مؤلف در موارد یادشده به این نتیجه می رسد که علت جداشدن کیوان قزوینی از گنابادیه و اقطاب آن و بریدن از تصوف مرسوم مریدومرادی و نقد اخلاقی گنابادیه, به دلیل سرخوردگی ناشی از نرسیدن به اغراض مادی و کسب عنوان قطبیت سلسله ی مزبور نبوده, بلکه او بعد از حدود سی سال همراهی با سلاسل گوناگون تصوف مرسوم بالاخص گنابادیه درمی یابد که این نوع از تصوف و عرفان آن گمشده ی حقیقی انسان طالب کمالی چون او نبوده و با معلوم شدن این حقیقت تلخ تصمیم به نقد اخلاقی و رد آن می گیرد, و خود دست به تعریف و توضیح دقیق و جدیدی از تصوف و عرفان حقیقی می زند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسنی نیا، ناصر، ابوالقاسمی، محسن، و صدرایی، رقیه. (1399). بررسی و تحلیل آموزه های تعلیمی در آثار برجسته ی عرفانی و صوفیانه ی حکیم ملاعباسعلی کیوان قزوینی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 12(45)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/525155/fa

    Vancouver: کپی

    محسنی نیا ناصر، ابوالقاسمی محسن، صدرایی رقیه. بررسی و تحلیل آموزه های تعلیمی در آثار برجسته ی عرفانی و صوفیانه ی حکیم ملاعباسعلی کیوان قزوینی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1399؛12(45):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/525155/fa

    IEEE: کپی

    ناصر محسنی نیا، محسن ابوالقاسمی، و رقیه صدرایی، “بررسی و تحلیل آموزه های تعلیمی در آثار برجسته ی عرفانی و صوفیانه ی حکیم ملاعباسعلی کیوان قزوینی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 12، no. 45، pp. 0–0، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525155/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button