مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

278
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

130
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چیدمان روایی-تصویری خاطرات جمعی و تاریخ بومیان آمریکا در آثار لزلی مارمون سیلکو

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 163

چکیده

 هدف این مقاله بررسی ساختار چندگانه داستان سرایی در داستان سرا (1981)[1] اثر لزلی مارمون سیلکو (-1946) نویسنده سرخ پوست آمریکایی با استفاده از نظریات هیدن وایت[2], سوزان زونتگ[3] و رولاند بارث[4] و ارایه خوانشی تاریخی-هنری است در خصوص نقش تصاویر درون عکس ها که با فرهنگ, زندگی و تاریخ مردم لگونا پویبلو[5] و روایت های سیلکو در هم تنیده شده اند. به عبارت دیگر, ارتباط ساختاری و زیبایی شناختی بین عکاسی, حافظه جمعی و فردی, تاریخ و داستان سرایی مورد بررسی قرار می گیرد. سیلکو به کمک عکس های لی مارمون[6] و با بهره گیری از روایت های سنتی کهن همچون یک مورخ آنچه در زمان های گذشته اتفاق افتاده است را در چیدمانی روایی به هم پیوند می زند. علاوه بر آن, با توجه به دیدگاه وایت که تاریخ را نوعی روایت در نظر می گیرد که نزدیکترین پیوند آن با ادبیات تخیلی است, می توان به این نکته اشاره کرد که الگوهای تفسیری مورخین پل ارتباطی است که دو دنیای تاریخ و ادبیات را به هم نزدیک می کند. عکس ها در این اثر بمثابه اسناد تصویری-تاریخی هستند که قالبی منسجم از تجربیات گذشته و رویدادها را در زمان و مکان مشخصی ثبت کرده اند, که همچون گفتمان و بقایای تاریخی وارد محدوده زمان می شوند. بنابراین, از منظر تاریخ نگاری مدرن, عکس ها خود به رویدادی تاریخی تبدیل می شوند و بخشی از فرآیند رمزگشایی تاریخ یک قوم هستند. در نهایت, مقاله نشان می دهد که اثر سیلکو به مثابه ابزاری شناختی است که در آن روایت, تاریخ و عکس که به فعالیت حافظه وابسته و در عین حال شکلی از قصه گویی هستند به هم آمیخته شده اند. فصل مشترک روایات سیلکو در کنار هنر عکاسی و تاریخ نگاری عنصر روایت است که نوعی از ادبیات روایی چندگانه را خلق کرده و گفتمانی از تاریخ نگاری ادبی را به وجود آورده اند؛ نوعی از تاریخ نگاری که جایگاه منحصر به فرد ادبیات را برای کاوش, حفظ و درک گذشته برجسته می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابایی نیا، لیلا، و زرین جویی، بهمن. (1399). چیدمان روایی-تصویری خاطرات جمعی و تاریخ بومیان آمریکا در آثار لزلی مارمون سیلکو. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 17(25 )، 139-163. SID. https://sid.ir/paper/525193/fa

    Vancouver: کپی

    بابایی نیا لیلا، زرین جویی بهمن. چیدمان روایی-تصویری خاطرات جمعی و تاریخ بومیان آمریکا در آثار لزلی مارمون سیلکو. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1399؛17(25 ):139-163. Available from: https://sid.ir/paper/525193/fa

    IEEE: کپی

    لیلا بابایی نیا، و بهمن زرین جویی، “چیدمان روایی-تصویری خاطرات جمعی و تاریخ بومیان آمریکا در آثار لزلی مارمون سیلکو،” نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 17، no. 25 ، pp. 139–163، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525193/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button