مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

80
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی به کارکرد اخلاقی تعلیمیِ عقل در حدیقة الحقیقه و مثنوی معنوی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

عقل آدمی و نیروی آن از اساسی ترین مقوله هایی است که در درازنای زمان, نگرش صاحب نظران و دانشمندان را به خود معطوف داشته است؛ آن گونه که در مورد مسئله ی عقل از زوایای مختلف آن به مداقه پرداخته اند. اخلاق از منظرهای متعدد, سزاوار تعمق, تحلیل و بررسی است. در آموزش های اخلاقی, چه در زمینه ی شناخت احکام و محاسن اخلاقی و چه در زمینه ی ادا کردن آن ها, اموری همانند دین, عقل, وجدان اخلاقی و. . . ممکن است کارگر باشد؛ در این میان نقش و جایگاه عقل و توجه به کارکرد اخلاقی تعلیمی آن, اهمیت و ارزش ویژه ای دارد؛ چنان که می دانیم پیوستگی عقل و اخلاق از جستارهای ویژه و مختص عقل شناسی و علم اخلاق است و اوصاف اخلاقی, به وسیله ی عقل محقق می شوند. ارزش های اخلاقی در شعر سنایی و مولانا از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ یکی از مفاهیمی که بارها در اندیشه ی سنایی و مولوی تکرار شده است و نقش و جایگاه مهمی در جهان بینی و مکتب آنان دارد, مفهوم و کارکرد عقل به طور کلی و به ویژه کارکرد تعلیمی آن است. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی سامان یافته, در پی پاسخ به این پرسش بنیادین است که کارکردهای اخلاقی تعلیمی عقل چه نقشی در زندگی انسان ایفا می کند. بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد که این نوع کارکرد عقل دارای بُعد معرفت شناختی, انگیزشی و بازدارندگی است؛ ازاین رو عقل در این آثار متولی درک حقایق و بایدها و نبایدهاست. بنابراین راهبر انسان به سوی اکتساب فضیلت ها و سعادت و بازدارنده ی او از ورطه ی هلاکت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رخشنده مند، سیدعلی سینا، و حسینی، زهرا. (1399). نگاهی به کارکرد اخلاقی تعلیمیِ عقل در حدیقة الحقیقه و مثنوی معنوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 12(46)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/526302/fa

    Vancouver: کپی

    رخشنده مند سیدعلی سینا، حسینی زهرا. نگاهی به کارکرد اخلاقی تعلیمیِ عقل در حدیقة الحقیقه و مثنوی معنوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1399؛12(46):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/526302/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی سینا رخشنده مند، و زهرا حسینی، “نگاهی به کارکرد اخلاقی تعلیمیِ عقل در حدیقة الحقیقه و مثنوی معنوی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 12، no. 46، pp. 0–0، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526302/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button