مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

271
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدلی برای آموزش شهروندی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 118

چکیده

 رفتار شهروندان و کیفیت مشارکت آنان در امور جامعه به عنوان یکی از الزامات سرمایه اجتماعی و از شاخص های توسعه یافتگی جوامع می باشد. با کاهش کیفیت محیط زیست شهری, رشد آسیب های اجتماعی, کاهش کیفیت رفاه شهری, ضرورت ایجاد و گسترش آموزش شهروندی درجوامع شهری تشدید شده است. هدف این پژوهش تدوین الگوی مفهومی برای آموزش شهروندی است پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری شامل افراد متخصص در زمینه آموزش و حقوق شهروندی می باشند که با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند(تعداد 15 نفر) به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده ها به روش مصاحبه و به صورت نیمه ساختار یافته گردآوری شده اند. برای اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شده است. داده ها به روش تحلیل محتوا بررسی و نتایج تحلیل در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی(ضرورت آگاهی و برخورداری از حقوق و مسئولیت ها, همسویی با تحولات نوین, کیفیت زندگی و بسط همبستگی اجتماعی)؛ مقوله کانونی(مفهوم شهروندی و آموزش شهروندی)؛ راهبردها(ایجاد فرصت های یادگیری, نگرش سازی در آموزش, دموکراتیزه کردن دولت رفاه, ارتقاء نظام سیاسی )؛ زمینه (پویایی قانون, رفاه و تامین اجتماعی)؛ شرایط مداخله گر (عدم توسعه فرهنگی, سیاسی شدن آموزش شهروندی, ناکارآمدی آموزش سنتی) و پیامدها (قانون گرایی و دموکراسی, توسعه اجتماعی) فرایند آموزش شهروندی را منعکس می نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آرایش، منصور، شیخی، محمدتقی، و اجلالی، حسین پرویز. (1398). تدوین مدلی برای آموزش شهروندی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری)، 9(31)، 85-118. SID. https://sid.ir/paper/526494/fa

    Vancouver: کپی

    آرایش منصور، شیخی محمدتقی، اجلالی حسین پرویز. تدوین مدلی برای آموزش شهروندی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری)[Internet]. 1398؛9(31):85-118. Available from: https://sid.ir/paper/526494/fa

    IEEE: کپی

    منصور آرایش، محمدتقی شیخی، و حسین پرویز اجلالی، “تدوین مدلی برای آموزش شهروندی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد،” مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری)، vol. 9، no. 31، pp. 85–118، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526494/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button