مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

331
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سه نوع تکلیف در روش تکلیف محور و تاثیر آن در آموزش دستور زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (انشای کوتاه، بازنویسی متن و بررسی اختلاف تصاویر)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 یکی از روش های موفق آموزش زبان ارتباطی, روش یادگیری تکلیف محور است که مزایای کار گروهی و تعامل کلاسی را همزمان با مولفه های مثبت توجه به صورت های دستوری در خود دارد. در زبان فارسی پژوهش های مستقل اندکی درباره روش تکلیف محور انجام شده است؛ اما در زبان انگلیسی پژوهش های پر شمار و گوناگونی درباره میزان تاثیر گذاری روش تکلیف محور صورت گرفته است. این مقاله, پس از بیان اهمیت روش تکلیف محور, با گزینش سه نوع تکلیف پر کاربرد در متون آزفا (انشای کوتاه, بازنویسی متن و بررسی اختلاف تصاویر) و ثبت تعامل های 16 فارسی آموز بنیاد سعدی, از طریق مطالعه ی بخش های زبان مند و فراگفتار هر یک از آنان, هنگام اجرای گروهی این تکلیف ها, می کوشد میزان تاثیر هر یک از این تکلیف ها را در جلب توجه زبان آموزان به صورت های دستوری بررسی کند و برایندی از کاربست عملی روش تکلیف محور در کلاس درس و مزایای آن به دست دهد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که انجام تکلیف به صورت گروهی در ارتقای توانش دستوری زبان آموزان آشکارا تاثیر مثبت دارد؛ بازخورد مثبت یا منفی ای که زبان آموزان در تعامل با یکدیگر ارایه می کنند, در بیشتر موارد سازنده است؛ منجر به تصمیم گیری صحیح می شود و زبان آموزان بر مقوله های دستوری ای که در قالب تکلیف فرا می گیرند, مسلط ترند. از میان انواع گوناگون تکلیف, بازنویسی متن به دلیل قابلیت بازطراحی برای توجه به صورت های دستوری مختلف و بازتاب مشخص تر مقوله های دستوری هدف در آن, برای آموزش دستور از مناسب ترین گزینه هاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هادی زاده، محمدجواد، مهدوی، محمدجواد، صحرایی، رضامراد، و علیزاده، علی. (1398). مقایسه سه نوع تکلیف در روش تکلیف محور و تاثیر آن در آموزش دستور زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (انشای کوتاه, بازنویسی متن و بررسی اختلاف تصاویر). زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 11(2 (پیاپی 21) )، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/526882/fa

    Vancouver: کپی

    هادی زاده محمدجواد، مهدوی محمدجواد، صحرایی رضامراد، علیزاده علی. مقایسه سه نوع تکلیف در روش تکلیف محور و تاثیر آن در آموزش دستور زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (انشای کوتاه, بازنویسی متن و بررسی اختلاف تصاویر). زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1398؛11(2 (پیاپی 21) ):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/526882/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد هادی زاده، محمدجواد مهدوی، رضامراد صحرایی، و علی علیزاده، “مقایسه سه نوع تکلیف در روش تکلیف محور و تاثیر آن در آموزش دستور زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (انشای کوتاه, بازنویسی متن و بررسی اختلاف تصاویر)،” زبان شناسی و گویش های خراسان (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 21) ، pp. 1–24، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526882/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button