مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

147
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

65
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«چرایی» اسلامی سازی دانش، تعمقی در منطق و استدلال طرفداران اسلامی سازی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 158

چکیده

 مطالعه تاریخ جوامع اسلامی در مواجهه با "مصایب جهان اسلام" در چند دهه اخیر نشان دهنده نوعی "گذار تاریخی" از مواجهه "سخت افزارانه" به نوعی چاره جویی نرم و علمی مبتنی بر "دانش و آموزش" است که از آن به عنوان "اسلامی سازی دانش" یاد می شود. با توجه به اهمیت این "گذار تاریخی" و نیز ابتنای آن بر نقد علم و دانش مبتنی بر مدرنیته غربی, حتی در درون جوامع اسلامی نیز در مورد چرایی و ماهیت آن سیوالاتی ایجاد شده مبنی بر اینکه اساسا "چرا" اسلامی سازی باید در دانش صورت بگیرد؟ این مقاله از طریق روش اسنادی و کتابخانه ای و فراتحلیل مهمترین آثار و منابع موجود در این زمینه, به بررسی مساله "منطق و چرایی" اسلامی سازی دانش به عنوان یک امر مقدم بر "چیستی" آن پرداخته و به دنبال پاسخ به این سیوال است که اساسا چرا پروژه "اسلامی سازی دانش" شکل گرفت. برآیند کلی نتایج این مطالعه از "چرایی" اسلامی سازی دانش بر مفهوم مرکزی "بحران" در امت اسلامی به خصوص در عصر "پسامدرنیته" استوار است و نشان می دهد ضرورت و منطق "اسلامی سازی دانش" یک دغدغه "هستی شناسانه", "شناخت شناسانه" و "روش شناسانه" در ارتباط با مواضع "علم و دانش غربی" است که در جوامع اسلامی رشد یافته و ریشه دوانده است. به همین جهت نیز متفکران اسلامی تنها راهکار مقابله با آن را-برخلاف اسلاف خود-نه در اصلاح و یا تغییر سیاسی, بلکه در تحول در "دانش و آموزش" رایج در کشورهای اسلامی می دانند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری باغستان، عباس، میری، سیدمحسن، و کلانتری، عبدالحسین. (1399). «چرایی» اسلامی سازی دانش, تعمقی در منطق و استدلال طرفداران اسلامی سازی. نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان، 10(1 )، 139-158. SID. https://sid.ir/paper/526894/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری باغستان عباس، میری سیدمحسن، کلانتری عبدالحسین. «چرایی» اسلامی سازی دانش, تعمقی در منطق و استدلال طرفداران اسلامی سازی. نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان[Internet]. 1399؛10(1 ):139-158. Available from: https://sid.ir/paper/526894/fa

    IEEE: کپی

    عباس قنبری باغستان، سیدمحسن میری، و عبدالحسین کلانتری، “«چرایی» اسلامی سازی دانش, تعمقی در منطق و استدلال طرفداران اسلامی سازی،” نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان، vol. 10، no. 1 ، pp. 139–158، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526894/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button