مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

78
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همنشینی ادب حماسی و ادب تعلیمی در اسکندرنامه ی نظامی گنجه ای

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 در گستره ی ادبیات جهان و ایران, آثار ادبی بر اساس اندیشه و محتوا به چهار قسم ادب حماسی, تعلیمی, غنایی و نمایشی تقسیم می شوند. برخی از متون ادبی, اعم از نظم و نثر, تک ژانری هستند؛ اما گاهی متونی ظهور یافته اند که ترکیبی از دو یا چند ژانر ادبی متفاوت بوده و با یکدیگر همنشین شده اند و از این رهگذر توانسته اند دستاوردهایی در تحقیقات متون ادبی فراهم سازند. از جمله همنشینی ژانرها, آمیختگی ادب حماسی و ادب تعلیمی است. ویژگی مشترک این دو ستیز با ناسازهاست: یکی در برون, دیگری در درون و سرانجام پی ریزی کننده ی یک جامعه ی آرمانی. در این پژوهش کوشیده ایم تا با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر استقرا, به بازخوانی بیناژانری در دو گونه ی ادب حماسی و ادب تعلیمی در اسکندرنامه بپردازیم. از جمله اهداف این نوشته, تبیین ویژگی ها, وجوه افتراق و اشتراک این دو ژانر در اسکندرنامه است؛ نیز نقطه ی تلاقی آن دو در این اثر نمایانده می شود. از جمله دستاوردهای ترکیب ژانر حماسی و تعلیمی آن است که تکمیل کننده ی یکدیگرند. تکیه گاه ادب حماسی (شرف نامه), اغلب معطوف به اراده اما ادب تعلیمی (اقبال نامه) بر پایه ی عقل و معرفت استوار است. ادب حماسی, بر عینیت (تمشیت امور کشور) پای می فشارد و در مقابل, ادب تعلیمی بر ذهنیت (مفاهیم اخلاقی) اصرار دارد. علت غایی هر دو ژانر ادبی, بسترسازی صلح و آرامش است: یکی در بیرون (سطح آفاقی) و دیگری در درون (سطح انفسی) برای پایه گذاری مدینه ی فاضله ی مورد نظر نظامی گنجه ای.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طایفی، شیرزاد، و یاسری، حسین. (1399). همنشینی ادب حماسی و ادب تعلیمی در اسکندرنامه ی نظامی گنجه ای. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 12(47)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/527448/fa

    Vancouver: کپی

    طایفی شیرزاد، یاسری حسین. همنشینی ادب حماسی و ادب تعلیمی در اسکندرنامه ی نظامی گنجه ای. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1399؛12(47):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/527448/fa

    IEEE: کپی

    شیرزاد طایفی، و حسین یاسری، “همنشینی ادب حماسی و ادب تعلیمی در اسکندرنامه ی نظامی گنجه ای،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 12، no. 47، pp. 0–0، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527448/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button