مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

181
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

98
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اطلاعات گریزی: راهبردی برای آسان سازی تصمیم های احساسی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 39

چکیده

 هنگامی که مردم می خواهند یک تصمیم احساسی بگیرند, ممکن است از اطلاعاتی که می تواند تصمیم عقلانی را در آن ها قوی تر کند, فرار کنند. با هدف بررسی اطلاعات گریزی به عنوان راهبردی برای آسان سازی تصمیم های احساسی و در یک طرح آزمایشی, فراخوان شرکت در پژوهش به سی هزار مشترک تلفن همراه ساکن تهران و کرج پیامک شد و در نهایت 383 نفر (149 مرد) با میانگین سنی 32 سال در پژوهش شرکت کردند. نخست, آزمودنی ها با یک گزینه عقلانی و یک گزینه احساسی روبه رو شدند و سپس اطلاعات گریزی آن ها اندازه گیری شد. سپس آزمودنی ها به گونه تصادفی به سه گروه گمارده شدند و همان اطلاعاتی که از آن گریخته بودند به سه شکل گوناگون به آن ها داده شد. در پایان, آزمودنی ها یکی از دو گزینه را برگزیدند و کشش آن ها به گزینه احساسی اندازه گیری شد. آزمون z و تحلیل رگرسیون لجیستیک نشان داد که بیشتر آزمودنی ها از اطلاعات فرار کردند, اما همین اطلاعات بر تصمیم آن ها اثر گذاشت, آزمودنی هایی که از اطلاعات فرار کردند گزینه احساسی را بیشتر انتخاب کردند و هر اندازه کشش آزمودنی ها به گزینه احساسی بیشتر بود, اطلاعات گریزی آنان نیز بیشتر بود. پس مردم از اطلاعات فرار می کنند تا آسان تر بتوانند تصمیم های احساسی بگیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، ابراهیم، حاتمی، حجت، و رنگرز، ابراهیم. (1398). اطلاعات گریزی: راهبردی برای آسان سازی تصمیم های احساسی. روانشناسی شناختی، 7(3 )، 26-39. SID. https://sid.ir/paper/527499/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی ابراهیم، حاتمی حجت، رنگرز ابراهیم. اطلاعات گریزی: راهبردی برای آسان سازی تصمیم های احساسی. روانشناسی شناختی[Internet]. 1398؛7(3 ):26-39. Available from: https://sid.ir/paper/527499/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم احمدی، حجت حاتمی، و ابراهیم رنگرز، “اطلاعات گریزی: راهبردی برای آسان سازی تصمیم های احساسی،” روانشناسی شناختی، vol. 7، no. 3 ، pp. 26–39، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527499/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button