مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

265
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

181
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی ریسک اکولوژیکی عناصر سنگین در رسوبات حاشیه جاده ها در محیط GIS

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 43

چکیده

 فعالیت های انسانی ممکن است منجر به تجمع بیشتر فلزات سنگین در رسوبات حاشیه جاده شود. خودروها یکی از منابع تولید فلزات سنگین در جاده ها هستند که این آلاینده ها به صورت ذرات از اگزوز یا دیگر اجزا خودرو وارد محیط شده و باعث آلودگی خاک این نواحی می شود. در این پژوهش میزان تغییرات فلزات سنگین در رسوبات حاشیه جاده تحت تاثیر تردد وسایل نقلیه در جاده فسا-داراب (استان فارس) مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور نمونه های خاک از فواصل 5 و15 متری حاشیه جاده از دو عمق 0-15 سانتیمتری در قالب طرح بلوک کامل تصادفی به صورت فاکتوریل (عمق و فاصله) جمع آوری گردید. مقادیر کل و قابل جذب عناصر سنگین اندازه گیری و با دستگاه جذب اتمی قرایت گردید. شاخص محاسبه شاخص مولر و فاکتور آلودگی (CF), شاخص ریسک اکولوژیکی (RI), شاخص بار آلودگی تاملینسون (PLI) که برای تعیین میزان آلودگی منطقه مورد مطالعه بر روی 5 عنصر کادمیوم, سرب, مس, روی و نیکل مورد محاسبه قرار گرفتند. نتایج نشان داد, مقدار غلظت میانگین عناصر نیکل, مس, روی, کادمیوم, و سرب به ترتیب 1. 20, 2. 86, 9. 81, 10. 08, و 84. 17 میلی گرم بر کیلوگرم می باشد که غلظت سرب و کادمیوم بالاتر از مقدار پس زمینه محلی بود. بیش ترین مقدار فلزات سنگین برای نزدیکترین فاصله از جاده یعنی 5 متری از آن می باشد و مقدار آن 86/38 میلی گرم بر کیلوگرم می باشد که با افزایش فاصله از جاده کاهش می یابد. شاخص زمین انباشتگی (Igeo) محاسبه شده براساس میانگین شیل و مقدار پس زمینه محلی نشان دهنده عدم آلودگی جدی منطقه به فلزات مس, روی و نیکل است و تنها کادمیوم و سرب در کلاس آلوده تا آلودگی متوسط, و آلودگی زیاد تا بشدت آلوده به ترتیب قرار گرفتند. نتایج حاصل از نقشه ها پهنه بندی به روش کریجینگ نشان داد که روی, نیکل و سرب در جنوب منطقه (نزدیکی شهر داراب), کادمیوم در شمال (نزدیکی شهر فسا) و مس در بخش هایی از شمال, مرکز و جنوب بیشترین مقدار را داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مکرم، مرضیه، و نگهبان، سعید. (1399). ارزیابی ریسک اکولوژیکی عناصر سنگین در رسوبات حاشیه جاده ها در محیط GIS. جغرافیا و مخاطرات محیطی، 9(33 )، 17-43. SID. https://sid.ir/paper/527532/fa

    Vancouver: کپی

    مکرم مرضیه، نگهبان سعید. ارزیابی ریسک اکولوژیکی عناصر سنگین در رسوبات حاشیه جاده ها در محیط GIS. جغرافیا و مخاطرات محیطی[Internet]. 1399؛9(33 ):17-43. Available from: https://sid.ir/paper/527532/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه مکرم، و سعید نگهبان، “ارزیابی ریسک اکولوژیکی عناصر سنگین در رسوبات حاشیه جاده ها در محیط GIS،” جغرافیا و مخاطرات محیطی، vol. 9، no. 33 ، pp. 17–43، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527532/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button