مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,059
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,030
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه باورها و عواطف خود نظم ده رشد، در دانشجویان دختر و پسر، در سنین مختلف

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 249

چکیده

 مقایسه باورها و عواطف خود نظم ده رشد در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز در مقاطع سنی مختلف, هدف این پژوهش بوده است. در این رابطه, الگوی برانداشتاتر (1984, 1989) به منظور بررسی اهداف زندگی افراد ملاک عمل بوده است. در این الگو پس از مشخص شدن اهداف زندگی فرد, فاصله او از هدف, میزان توان فرد در وصول به هدف, میزان تمایل به ایجاد تغییر در جهت وصول به هدف و در نهایت واکنش عاطفی و هیجانی او نسبت به تجارب گذشته و آینده خود, اندازه گیری می شود. به منظور انجام این پژوهش از یک نمونه 309 نفری دانشجوی دختر (138) و پسر (171) داوطلب که در سال تحصیلی 79-1378, به روش طبقه بندی نسبی گزینش شده بودند, استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که پنج نوع هدف اصلی زندگی که عبارتند از "هدف امنیت اجتماعی", "هدف احترام و قدر و منزلت", "هدف امنیت فردی", "هدف مربوط به نیاز به دوستی و محبت اجتماعی" و "هدف امنیت اجتنابی", وجود دارد. میزان قابل در دسترس بودن هر یک از این اهداف و قابلیت مهار آنها توسط شخص, و نیز تمایل به ایجاد تغییر در خود یا خانواده و یا محیط سیاسی, فرهنگی- اجتماعی برای دانشجویان متفاوت بود. نتایج نشان داد که دانشجویان در درجه اول به اهداف مربوط به امنیت فردی و اجتماعی در زندگی اهمیت می دهند و در راه رسیدن به این هدف فعالانه شرکت می کنند و با سطح انگیزش بالا میل به تغییر در مسائل سیاسی, اجتماعی و فرهنگی خود دارند. و این تمایل در "پسران" به مراتب بیش از "دختران" است و در راه رسیدن به این هدف بسیار امیدوارانه عمل می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطیفیان، مرتضی، و بشاش، لعیا. (1383). مقایسه باورها و عواطف خود نظم ده رشد, در دانشجویان دختر و پسر, در سنین مختلف. مجله روانشناسی، 8(3 (پیاپی 31))، 227-249. SID. https://sid.ir/paper/54402/fa

    Vancouver: کپی

    لطیفیان مرتضی، بشاش لعیا. مقایسه باورها و عواطف خود نظم ده رشد, در دانشجویان دختر و پسر, در سنین مختلف. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(3 (پیاپی 31)):227-249. Available from: https://sid.ir/paper/54402/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی لطیفیان، و لعیا بشاش، “مقایسه باورها و عواطف خود نظم ده رشد, در دانشجویان دختر و پسر, در سنین مختلف،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 3 (پیاپی 31)، pp. 227–249، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54402/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button