Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,715
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,360
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 249

چکیده

 مقدمه: هدف این پژوهش, تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی (خودآگاهی, تصمیم گیری و حل مساله, روش های مقابله با استرس, روابط بین فردی و کنترل خشم) بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان پسر و دختر بود.روش: پژوهش آزمایشی حاضر همراه با پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را ایتام نوجوان 12 تا 18 ساله تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی در شهر اصفهان تشکیل دادند. نمونه گیری, با مراجعه به لیست اسامی ایتام تحت پوشش این سازمان و به روش نمونه گیری تصادفی (60 نفر) انجام شد که به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل هر یک شامل 15 پسر و 15 دختر). ابزار پژوهش, شامل پرسش نامه کیفیت زندگی (WHOQOL-100) و پرسش نامه دموگرافیک بود. دو گروه آزمایش در پانزده جلسه دو ساعتی طی سه ماه و به صورت جداگانه تحت آموزش مهارت های زندگی (بسته آموزشی یونیسف) قرار گرفتند. آزمون تی و تحلیل هم پراکنش یک متغیره (ANCOVA) برای تجزیه و تحلیل یافته ها استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت های زندگی بر کیفیت زندگی ایتام موثر بوده است (p<0.01). همچنین تفاوت معنی داری بین دو جنس از لحاظ میزان اثربخشی برنامه آموزشی وجود ندارد. در مرحله پس آزمون, آموزش مهارت های زندگی همه ابعاد کیفیت زندگی را جز بعد سلامت جسمی, افزایش داد.بحث: علاوه بر حمایت های سنتی و مادی رایج, لازم است برای حمایت کیفی از ایتام نوجوان, کیفیت زندگی آنان را با آموزش مهارت های زندگی افزایش داد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صادقی، محمد، علی پور، احمد، عابدی، احمد، و قاسمی، نظام الدین. (1392). تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان. رفاه اجتماعی، 13(49)، 235-249. SID. https://sid.ir/paper/56860/fa

Vancouver: کپی

صادقی محمد، علی پور احمد، عابدی احمد، قاسمی نظام الدین. تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان. رفاه اجتماعی[Internet]. 1392؛13(49):235-249. Available from: https://sid.ir/paper/56860/fa

IEEE: کپی

محمد صادقی، احمد علی پور، احمد عابدی، و نظام الدین قاسمی، “تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان،” رفاه اجتماعی، vol. 13، no. 49، pp. 235–249، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/56860/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا