مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,499
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,400
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهبود الگوریتم خوشه بندی مشتریان برای توزیع قطعات یدکی با رویکرد داده کاوی (k-means)

صفحات

 صفحه شروع 240 | صفحه پایان 249

چکیده

 خوشه بندی مشتریان با رویکرد داده کاوی برای بهینه سازی برنامه حمل و نقل یکی از مباحث مطرح در حوزه مدیریت ارتباط با مشتریان است. در این مقاله داده ها و اطلاعات واقعی توزیع قطعات یدکی شرکت ایساکو در طی 36 ماه گذشته مورد بررسی قرارگرفته است و به کمک ابزار داده کاوی شباهت رفتار تقاضای قطعات یدکی توسط مشتریان در مناطق مختلف کشور ایران سنجیده شده است. تابع سنجش شباهت رفتار مشتریان در مناطق مختلف بر اساس ترکیب قواعد تعریف گردیده است. بر اساس این تابع و به کمک الگوریتم k-means عملیات خوشه بندی انجام گرفته و مشتریان مشابه در یک خوشه قرارگرفته اند. تابع سنجش شباهت رفتار مشتریان در پنج مرحله تشکیل شده است. تابع شباهت مشتریان بر اساس فواصل اقلیدسی (مکان استقرار آنها), زمان تقاضای مشتریان و مقدار ارزش حجمی تقاضای مشتریان به صورت جداگانه تعریف شده است. سپس این سه عامل با هم ترکیب شده و تابع DCB به وجود آمده است. در مرحله نهایی با درنظر گرفتن وزن های مختلف برای سال ها و فصول گوناگون تابع BCD بهبود داده شده است. عملیات خوشه بندی به وسیله سه تابع فاصله اقلیدسی, تابع DCB و تابع BCD بهبود یافته در نرم افزار R انجام و تابعBCD  بهبود یافته به عنوان بهترین تابع برای خوشه بندی انتخاب شده است. سپس با استفاده از مدل DTM رفتار هر بخش تحلیل شده و سیاست های توزیع مناسب برای آن بخش تبیین شده است. نتایج حاصل بیانگر کاهش 32 درصد هزینه های توزیع در شرکت ایساکو می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سپهری، محمدمهدی، و کارگری، مهرداد. (1391). بهبود الگوریتم خوشه بندی مشتریان برای توزیع قطعات یدکی با رویکرد داده کاوی (k-means). نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید (فارسی)(نشریه بین المللی علوم مهندسی)، 23(2)، 240-249. SID. https://sid.ir/paper/65738/fa

    Vancouver: کپی

    سپهری محمدمهدی، کارگری مهرداد. بهبود الگوریتم خوشه بندی مشتریان برای توزیع قطعات یدکی با رویکرد داده کاوی (k-means). نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید (فارسی)(نشریه بین المللی علوم مهندسی)[Internet]. 1391؛23(2):240-249. Available from: https://sid.ir/paper/65738/fa

    IEEE: کپی

    محمدمهدی سپهری، و مهرداد کارگری، “بهبود الگوریتم خوشه بندی مشتریان برای توزیع قطعات یدکی با رویکرد داده کاوی (k-means)،” نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید (فارسی)(نشریه بین المللی علوم مهندسی)، vol. 23، no. 2، pp. 240–249، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/65738/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا