مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین متدولوژی ارزیابی پارامترهای موثر بر تقاضای سفرهای مسافری هوایی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 97

چکیده

 تحلیل رفتار سفرهای بین شهری می تواند برای پیش بینی تقاضای سفرها, قیمت گذاری خدمات و بهبود مطالعات عارضه سنجی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از شیوه های مدلسازی تقاضای سفر, همانند آنچه در روش کلاسیک تحلیل تقاضای سفرهای شهری وجود دارد, تحلیل رفتار سفرهای بین شهری را امکان پذیر می سازد. یک شیوه جایگزین برای مدلهای 4 مرحله ای استفاده از مدلهای مستقیم تقاضا است که شامل زیر مدلهای تولید سفر, توزیع سفر و تفکیک مد بصورت همزمان است. مشکل اصلی این مدلها در آن است که به تعداد زیادی از پارامترهای مختلف نیاز دارد تا بتوان به همه مزایای مذکور دست یافت. اگر تعداد متغیرها افزایش یابد, کالیبره نمودن مدلهای مستقیم تقاضا دشوار خواهد شد و اگر تعداد متغیرها کم باشد, نتایج حاصل از مدلها از قدرت کافی در پیش بینی تقاضای آینده برخوردار نخواهد بود. چنانچه بتوان بر اساس یک روش عملی تعداد بیشتری از متغیرها را در مدل وارد نمود و فرآیند کالیبره نمودن را با موفقیت به پایان رساند می توان بر مشکل مدلهای مستقیم تقاضای سفرها فایق آمد. لذا در این مقاله با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی, متدولوژی جدیدی جهت ارزیابی پارامترهای موثر بر تقاضای سفرهای هوایی جهت بکارگیری در مدلسازی تقاضای سفرها ارایه شده است.بر اساس متدولوژی ارایه شده در این مقاله, ابتدا تعداد متغیرهای زیادی جهت مدلسازی تقاضای سفرها انتخاب می شود. سپس با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی یک الگوی جدید از متغیرها ساخته و آزمایش می گردد. پس از اتمام فرآیند کاهش ساختار داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و حصول نتایج آن, نسبت به ساخت یک مدل مستقیم تقاضای سفرهای هوایی به شیوه رگرسیون خطی اقدام می شود. از مقایسه نتایج حاصل از مدلهای ساخته شده بر اساس داده های حاصل از متدولوژی تحلیل عاملی ارایه شده در این مقاله با متغیرهای ساده به روش رگرسیون خطی نتایج بسیار رضایتبخشی حاصل شده است. اعتبارسنجی مدلهای مبتنی بر شیوه ارایه شده در این مقاله در مقایسه با روشهای متداول مدلسازی تقاضای سفرهای هوایی نشاندهنده موفقیت قابل ملاحظه این روش در برآورد تقاضای سفرهای هوایی در ایران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افندی زاده زرگری، شهریار، و رحیمی، امیرمسعود. (1387). تدوین متدولوژی ارزیابی پارامترهای موثر بر تقاضای سفرهای مسافری هوایی در ایران. نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید (فارسی)(نشریه بین المللی علوم مهندسی)، 19(2 (ویژه نامه مهندسی عمران))، 89-97. SID. https://sid.ir/paper/65951/fa

    Vancouver: کپی

    افندی زاده زرگری شهریار، رحیمی امیرمسعود. تدوین متدولوژی ارزیابی پارامترهای موثر بر تقاضای سفرهای مسافری هوایی در ایران. نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید (فارسی)(نشریه بین المللی علوم مهندسی)[Internet]. 1387؛19(2 (ویژه نامه مهندسی عمران)):89-97. Available from: https://sid.ir/paper/65951/fa

    IEEE: کپی

    شهریار افندی زاده زرگری، و امیرمسعود رحیمی، “تدوین متدولوژی ارزیابی پارامترهای موثر بر تقاضای سفرهای مسافری هوایی در ایران،” نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید (فارسی)(نشریه بین المللی علوم مهندسی)، vol. 19، no. 2 (ویژه نامه مهندسی عمران)، pp. 89–97، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/65951/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button