مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

846
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و نقد دیدگاه ابن سینا درباره حیث التفاتی ادراک حسی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 70

چکیده

حیث التفاتی ادراک یعنی این که ادراک به اضافه ای واقعی, نه اعتباری, مضاف به مدرکی مغایر با خود است. طرفداران حیث التفاتی براین باورند که حیث التفاتی ویژگی لاینفک تمامی ادراکات انسان, اعم از حسی, خیالی, عقلی و حتی ادراک او نسبت به ذات خویش است. زیرا آن ها سرآغاز تمام ادراکات انسان را ادراک حسی و ادراک حسی را مبتنی بر حیث التفاتی می دانند.ابن سینا ادراک حسی را دارای حیث التفاتی و مضاف به معلوم بالعرض می داند, اما این خصوصیت را ویژگی لاینفک هر نوع ادراکی نمی شمارد. به نظر وی, تحقق ادراک بدون حیث التفاتی و ارتباط با معلوم بالعرض هم ممکن است. او علم به ذات را (بر اساس نظریه انسان معلق در فضا) نمونه ای از ادراک می داند که نه بر حیث التفاتی و ارتباط با معلوم بالعرض, بلکه بر مجرد بودن مدرک آن استوار است. وی علاوه بر علم به ذات در بعضی از مراتب علم به غیر, مانند ادراک عقلی و رویای صادقه نیز علم انسان را متکی به ارتباط با معلوم بالعرض نمی داند. او علم را کیفیت نفسانی ذات الاضافه می داند, اما اضافی بودن علم را عرضی می داند نه ذاتی. به نظر وی, آنچه ذاتی علم است تجرد از ماده است نه حیث التفاتی.نویسنده بر خلاف ابن سینا بر این باور است که قوام ادراک به یک امر سلبی, هم چون تجرد از ماده, بلکه به همان حیث التفاتی است. ادراک ذات به ظاهر با این قول در تعارض است, زیرا در ادراک ذات, مدرک همان مدرک است و اضافه ای واقعی میان آن ها برقرار نیست, اما با تامل بیشتر در معنای ادراک و ارائه تفسیری درست از چگونگی ادراک ذات, می توان این تعارض را برطرف ساخت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عرفانی، مرتضی. (1391). بررسی و نقد دیدگاه ابن سینا درباره حیث التفاتی ادراک حسی. اندیشه دینی، -(43)، 55-70. SID. https://sid.ir/paper/66508/fa

    Vancouver: کپی

    عرفانی مرتضی. بررسی و نقد دیدگاه ابن سینا درباره حیث التفاتی ادراک حسی. اندیشه دینی[Internet]. 1391؛-(43):55-70. Available from: https://sid.ir/paper/66508/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی عرفانی، “بررسی و نقد دیدگاه ابن سینا درباره حیث التفاتی ادراک حسی،” اندیشه دینی، vol. -، no. 43، pp. 55–70، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66508/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button