Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,460
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,060
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی مرگ اندیشی از دیدگاه خیام و عطار

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 136

چکیده

 اندیشیدن درباره مرگ و سخن گفتن از آن یکی از بن مایه های رایج در ادبیات و جریان اندیشگانی یک قوم است. ادبیات هر ملت زمینه ای مناسب برای بازتاباندن و شناسایی اندیشه های ایشان درباره مرگ خواهد بود. از سوی دیگر به دلیل ناشناخته بودن ماهیت این پدیده, پیوسته, دیدگاه های اندیشمندان مختلف با یکدیگر متفاوت و گاه متناقض بوده است. بررسی تطبیقی نگرش اندیشمندان گوناگون درباره مرگ, حقایق بسیاری را بر ما آشکار می کند که در بررسی جداگانه اندیشه ایشان, کمتر مجال بروز می یابد. در این جستار کوشیده ایم با رویکردی تطبیقی, به بررسی این پدیده, از دیدگاه خیام, رباعی سرای توانمند قرن پنجم هجری و عطار نیشابوری, شاعر و عارف توانمند قرن ششم بپردازیم. بررسی تطبیقی دیدگاه های این دو شاعر درباره مرگ نشان دهنده این نکته است که اگرچه هر دو در برخی مسائل, مانند همگانی دانستن مرگ برای همه افراد, سرگشتگی دو شاعر در برابر مرگ, تاکید بر ناتوانی بشر از ارائه راه چاره برای مرگ و... اندیشه های همگون دارند, در برخی موضوعات نیز با یکدیگر اختلاف دیدگاه دارند؛ برای نمونه عطار افزون بر مرگ طبیعی, به دو نوع مرگ ارادی و مرگ عارفانه عاشقانه قائل است؛ نومیدی مطرح شده در اشعار خیام, در اندیشه عطار جایگاهی ندارد؛ مرگ اندیشی عطار بیشتر التزام به توبه و به ندرت, التزام به لذت جویی را بایسته می داند, در حالی که در اندیشه خیام, بیشتر تاکید بر لذت جویی و کمتر التزام به توبه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کاکایی، قاسم، و جباره ناصرو، محبوبه. (1393). بررسی تطبیقی مرگ اندیشی از دیدگاه خیام و عطار. اندیشه دینی، 14(3 (پیاپی 52))، 113-136. SID. https://sid.ir/paper/66530/fa

    Vancouver: کپی

    کاکایی قاسم، جباره ناصرو محبوبه. بررسی تطبیقی مرگ اندیشی از دیدگاه خیام و عطار. اندیشه دینی[Internet]. 1393؛14(3 (پیاپی 52)):113-136. Available from: https://sid.ir/paper/66530/fa

    IEEE: کپی

    قاسم کاکایی، و محبوبه جباره ناصرو، “بررسی تطبیقی مرگ اندیشی از دیدگاه خیام و عطار،” اندیشه دینی، vol. 14، no. 3 (پیاپی 52)، pp. 113–136، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66530/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا