Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,534
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ایمان وحیانی صدرا و ایمان فلسفی کارل یاسپرس

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 136

چکیده

 ایمان یکی از مهمترین موضوعات دین و فلسفه دین است و در واقع, گوهر دینداری محسوب میگردد. واژه ایمان به وفور در قرآن و کتب مقدس به کار رفته است؛ به همین دلیل, فهم و طلب آن از نظرگاه تمام معتقدان به خدا مهم به نظر می رسد و هر کس در قلمرو خود سعی می کند معنای این کلمه و منظور خداوند از کاربرد آن را دریا بدایمان در طول تاریخ, باعث بحثهای دامنه داری,چه در میان متکلمان اسلامی و چه در میان فیلسوفان دین گردیده است, به صورتی که دستهای ایمان را از سنخ اعتقاد به گزارهها و دستهای با نقد تلقی گزارهای از ایمان, آن را به رویایی با خدا و اعتماد و دل سپردن به او تعریف میکنند.در مقاله حاضر, در میان اقوال و آرایی که در مورد ایمان بیان شده ما به بررسی دیدگاه ملاصدرا, فیلسوف مسلمان ایرانی و کارل یاسپرس, فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی پرداختهایم و برآنیم تا پس از بیان یک پیشینه کوتاه از مساله ایمان در میان متکلمان اسلامی و نقل قول چند متفکر غربی در باب ایمان, به بیان و مقایسه مساله ایمان از دیدگاه این دو فیلسوف بپردازیم و در نهایت, نظریات آنها را باهم مقایسه نماییم. ایمان ملاصدرا ایمان برخاسته از وحی و از سنخ ایمان مذهبی است. وی دارای تلقی گزارهای و دارای روی کردی معرفتگرایانه است و حقیقت ایمان را علم و تصدیق میداند و عمل را از ارکان ایمان نمیشمارد. نظر صدرا در بحث ایمان, برگرفته از نظریه اصالت وجود, تشکیک وجود و ... میباشد, ولی ایمان مد نظر یاسپرس ایمان فلسفی نام دارد که مبتنی بر وحی نیست و گونه ای تجربه فراگیرنده محسوب میگردد. ایمان فلسفی یاسپرس برگرفته از چند اصل اساسی فلسفه وی می باشد, از جمله: وجود و مراتب آن, خدا و تعالی, آزادی و اختیار انسان, تاریخی و انفسی بودن حقیقت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حقیقت، لاله، و زارع، الهه. (1392). مقایسه ایمان وحیانی صدرا و ایمان فلسفی کارل یاسپرس. اندیشه دینی، 13(2 (پیاپی 47))، 95-136. SID. https://sid.ir/paper/66561/fa

    Vancouver: کپی

    حقیقت لاله، زارع الهه. مقایسه ایمان وحیانی صدرا و ایمان فلسفی کارل یاسپرس. اندیشه دینی[Internet]. 1392؛13(2 (پیاپی 47)):95-136. Available from: https://sid.ir/paper/66561/fa

    IEEE: کپی

    لاله حقیقت، و الهه زارع، “مقایسه ایمان وحیانی صدرا و ایمان فلسفی کارل یاسپرس،” اندیشه دینی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 47)، pp. 95–136، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66561/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا