Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,090
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

696
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تناظر عالم صغیر و عالم کبیر از نگاه حکیم افضل الدین کاشانی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 50

چکیده

 مکانت رفیع و بی بدیل انسان در هرم هستی و سیادت و سروری بلامنازع او بر مجموعه کائنات همواره در کانون توجه مکاتب الاهی و اندیشمندان جوامع مختلف بشری واقع گردیده, به گونه ای که به رغم جرم و جثه صغیرش, از حیث توانمندی ها و قابلیت های وجودی, مضاهی عالم کبیر, بلکه روح آن قلمداد شده است.پیشینه تقریر نظام مند نظریه تناظر عالم صغیر و عالم کبیر در تاریخ فکر و فرهنگ بشری, به فلاسفه یونان باستان, و در حوزه اسلامی, به اخوان الصفا باز می گردد. حکیم افضل الدین کاشانی نیز در زنجیره بزرگان سنت عقلانی اسلامی و حکمای الاهی, از زاویه ای متفاوت, که سخن او را ممتاز از پیشینیان می سازد, به طرح این اندیشه پرداخته است.تناظر انسان و جهان از نگاه حکیم کاشانی از کمال آن دو جدا نیست. کمال عالم به معقول شدن نزد نفس ناطقه و کمال نفس ناطقه در دانایی به صور معقول است و ثمره دانایی وصول به لقای الاهی است. چنان چه طبیعت کامل انسان استعداد ویژه خود یعنی خرد را بارور سازد, با ادراک صور معقول و کلی موجودات, حقایق همه آن ها را به نحو بساطت در خود منطوی می یابد و با رجوع به حقیقت مطلق عالم, سلسله هستی را بدو باز می رساند. کنش و کارکردی چنین فراگیر و توانمندانه, جز با عقیده به دارا بودن قابلیت های همه اصناف و مراتب خلقت و تطابق و تناظر انسان با جهان, متصور و پذیرفتنی نیست.تضاهی عالم صغیر و عالم کبیر در اندیشه افضل الدین, در دو سطح و ساحت مطرح است: کلی و جزیی. در ساحت نخست, انسان و جهان متناظرا دارای کلیه مراتب هستی ـ بر اساس میزان آگاهی و پیدایی ـ قلمداد شده اند. این مراتب از حق نشات گرفته و در نهایت بدو باز می رسند. در ساحت دوم, سخن از اندام وارگی جهان است. در این مقام, انسان و جهان از دو حیث جسمانی و نفسانی, در شکل, ماهیت و کارکرد, جزء به جزء با یک دیگر مطابق و متناظر فرض شده اند.در این مقاله کوشیده ایم پس از ارائه گزارشی کوتاه از پیشینه تاریخی این موضوع بر پایه دیدگاه ممتاز حکیم کاشانی در باب ارتباط وثیق خودشناسی و جهان شناسی, نظریه تناظر عالم صغیر و عالم کبیر در نظام فلسفی او را بررسی کنیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قدرت الهی، احسان، و فرحناکی، مهدی. (1390). تناظر عالم صغیر و عالم کبیر از نگاه حکیم افضل الدین کاشانی. اندیشه دینی، -(40)، 29-50. SID. https://sid.ir/paper/66679/fa

    Vancouver: کپی

    قدرت الهی احسان، فرحناکی مهدی. تناظر عالم صغیر و عالم کبیر از نگاه حکیم افضل الدین کاشانی. اندیشه دینی[Internet]. 1390؛-(40):29-50. Available from: https://sid.ir/paper/66679/fa

    IEEE: کپی

    احسان قدرت الهی، و مهدی فرحناکی، “تناظر عالم صغیر و عالم کبیر از نگاه حکیم افضل الدین کاشانی،” اندیشه دینی، vol. -، no. 40، pp. 29–50، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66679/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا