مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

993
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاملات خواجه نصیرالدین طوسی در دانش اخلاق

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 48

چکیده

 اکثر پژوهشگران و تاریخ نویسان غربی بر این باورند که با ابن رشد, حیات عقلی اسلامی پایان پذیرفته و او واپسین فیلسوف و نماینده فلسفه در تاریخ عقلی تمدن اسلامی محسوب می شود. بدین سان اینان توجه مطلوب به میراث عقلی شیعه ننمودند. علی رغم آن که حیات شیعی, عنصر نیرومند و شاید تنها رهیافت حیات عقلی اسلامی در حکمت و علوم بود اما مورد غفلت واقع شد. غفلتی که به نوعی فقر تئوری و انحطاط اندیشه را در دوران پس از 615 هجری قمری مودی گردید. گفتار حاضر می کوشد تا ضعف و سستی نظریه پایان حیات عقلی را آشکار ساخته و نقش خواجه نصیر در تجدید حیات عقلی حداقل در بعد علم اخلاق و فلسفه اخلاق در سده هفتم را تبیین سازد. تلاش خواجه نصیر در فلسفه و اخلاق در دوره انحطاط برجسته است. پژوهش علمی نشان می دهد که خواجه نصیر در ظهور و بروز سه مکتب فلسفی و عقلی شیراز, اصفهان و تهران نقش پراهمیتی دارد. اخلاق ناصری نخستین و مهم ترین اثر او در دانش اخلاق است. وی اخلاق ناصری را به عنوان اثری اصیل و مستقل حسب گفتارش در کاستی تهذیب الاخلاق خاصه در حوزه تدبیر منزل و سیاسات, می نگارد. سه موضوع بنیادین در اخلاق ناصری مورد پژوهش قرار می گیرد: دانش نفس, فضایل و سعادت و سرانجام عدالت.خواجه نصیر بر این عقیده است که سعادت موضوع و غایت اخلاق است. این غرض او را واداشت تا بخش عمده ای از اثرش را به بحث و فحص در مفهوم رستگاری, کمال و نقصان نفس و بالاخره کردار نیک و خودآگاهی اختصاص دهد. نقد او بر ارسطو و ابن رشد در اصناف فضایل و انواع رذایل بر اساس اندیشه قرآنی مورد توجه و حایز اهمیت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورحسن، قاسم. (1385). بررسی تاملات خواجه نصیرالدین طوسی در دانش اخلاق. اندیشه دینی، 8(20)، 33-48. SID. https://sid.ir/paper/66689/fa

    Vancouver: کپی

    پورحسن قاسم. بررسی تاملات خواجه نصیرالدین طوسی در دانش اخلاق. اندیشه دینی[Internet]. 1385؛8(20):33-48. Available from: https://sid.ir/paper/66689/fa

    IEEE: کپی

    قاسم پورحسن، “بررسی تاملات خواجه نصیرالدین طوسی در دانش اخلاق،” اندیشه دینی، vol. 8، no. 20، pp. 33–48، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66689/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button