Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

765
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

661
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر میزان اثربخشی معرفت و مهارت منطقی در توسعه نظریه پردازی و تولید علم

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 132

چکیده

 به رغم تاکید منطق دانان مسلمان بر نقش ابزاری اصول و قواعد منطقی در سایر علوم اکتسابی و در تمامی حوزه های اندیشه بشری, تاکنون تلاش درخور توجهی برای تثبیت این جایگاه و عملی کردن آن صورت نگرفته است. ازاین رو نگارنده در این نوشتار, بر آن است تا میزان اثربخشی این معرفت و مهارت را در فرآیند نظریه پردازی در تمامی مراحل آن, از تکوین و تدوین نظریه گرفته تا اثبات و دفاع از آن و نیز استنتاج فرضیه های جدید از نظریات قبلی, مورد تحلیل قرار دهد. با توجه به این که نظریه پردازی در علوم مختلف با شیوه های گوناگونی چون مفهوم سازی و کشف ارتباط مفاهیم, تبیین علی, تبیین بدیهی, استنتاج استقرایی و استنباط برهانی و نیز سبک مدل شناسی صورت می پذیرد, در این مقاله این سبک های مختلف به تفکیک, مورد بحث قرار گرفته و در هر مرحله, نقش و کارایی مهارت منطقی نشان داده شده است. همچنین ارتباط دو رویکرد و برنامه جدیدغرب با عناوین «تفکرانتقادی» و «فلسفه برای کودکان» و تاثیر آن دو بر پرورش تفکر منطقی, نظریه پردازی و تولید علم, مورد تحلیل قرارگرفته است.از مهم ترین نتایج این پژوهش, لزوم توجه به آموزش نظری و عملی فنون منطقی, اعم از منطق صوری, منطق جدید و نیز تقویت جایگاه تفکر انتقادی در نظام آموزشی کشور است. این امر می تواند به تسهیل و تسریع در فرآیندنظریه پردازی و تولید علم در شاخه های مختلف علوم, اعم از علوم انسانی و علوم تجربی, منجر گردد. البته درست است که برخی از نظریه پردازان به دلیل برخورداری از منطق فطری, در مراحل مختلف, فرآیند کار خود را به طور ذاتی و غیر اکتسابی, بر اصول و قواعد عقلی و منطقی منطبق می سازند, قطعا هم اینان نیز با کسب مهارت در فنون تخصصی منطق, طی طریق را برای خود, آسان تر خواهند نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فاطمی، جمیله. (1393). تحلیلی بر میزان اثربخشی معرفت و مهارت منطقی در توسعه نظریه پردازی و تولید علم. اندیشه دینی، 14(1 (پیاپی 50))، 115-132. SID. https://sid.ir/paper/66705/fa

    Vancouver: کپی

    فاطمی جمیله. تحلیلی بر میزان اثربخشی معرفت و مهارت منطقی در توسعه نظریه پردازی و تولید علم. اندیشه دینی[Internet]. 1393؛14(1 (پیاپی 50)):115-132. Available from: https://sid.ir/paper/66705/fa

    IEEE: کپی

    جمیله فاطمی، “تحلیلی بر میزان اثربخشی معرفت و مهارت منطقی در توسعه نظریه پردازی و تولید علم،” اندیشه دینی، vol. 14، no. 1 (پیاپی 50)، pp. 115–132، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا