مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,137
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر بازار گوشت مرغ در ایران (کاربرد مدل خود رگرسیون برداری)

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 154

چکیده

 صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی, اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است اما به رغم این اهمیت و تلاشهای دولت در حمایت از این صنعت, تولیدات این بخش به نحو اطمینان بخشی پاسخگوی تقاضای فزاینده داخلی نیست. در بین عوامل تاثیرگذار بر این صنعت, قیمت گذاری و تامین مناسب نهاده های اصلی تغذیه مرغ به دلیل سهم بالا در هزینه های موجود واحدهای مرغداری بسیار حایز اهمیت می باشد.هدف مقاله حاضر بررسی ارتباط بلندمدت و کوتاه مدت عوامل موثر بر بازار گوشت مرغ ایران است. به این منظور با استفاده از آمار سری زمانی ماهیانه مربوط به سالهای 1372 تا 1389 و با ارایه یک چارچوب نظری و با استفاده از روش «یوهانس جوسیلیوس» روابط بلندمدت, و با به کارگیری مکانیسم تصحیح خطای برداری (VECM) روابط کوتاه مدت برآورد شد. نتایج نشان داد که آثار قیمت نهاده های اصلی تغذیه مرغ بر قیمت گوشت مرغ در کوتاه مدت و بلندمدت مثبت و در یک جهت می باشد. ضمن آنکه بدلیل سرعت تعدیل بالا در مدل, در کوتاه مدت با اعمال سیاست های مناسب می توان بازار گوشت مرغ را تنظیم نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مشایخی، سیامک، و حاجی زاده فلاح، مهرداد. (1390). بررسی عوامل موثر بر بازار گوشت مرغ در ایران (کاربرد مدل خود رگرسیون برداری). پژوهشنامه اقتصادی، 11(1 (پیاپی 40))، 131-154. SID. https://sid.ir/paper/67121/fa

Vancouver: کپی

مشایخی سیامک، حاجی زاده فلاح مهرداد. بررسی عوامل موثر بر بازار گوشت مرغ در ایران (کاربرد مدل خود رگرسیون برداری). پژوهشنامه اقتصادی[Internet]. 1390؛11(1 (پیاپی 40)):131-154. Available from: https://sid.ir/paper/67121/fa

IEEE: کپی

سیامک مشایخی، و مهرداد حاجی زاده فلاح، “بررسی عوامل موثر بر بازار گوشت مرغ در ایران (کاربرد مدل خود رگرسیون برداری)،” پژوهشنامه اقتصادی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 40)، pp. 131–154، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67121/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button