Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,255
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تجربه جامعه پذیری دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان های پسرانه شهر تهران و مقایسه آن با دو نسل قبل از خود

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 72

چکیده

 این مقاله به بررسی شیوه جامعه پذیری نسل جدید (دانش آموزان مقطع دبیرستان) و مقایسه آن با تجربه جامعه پذیری دو نسل قبل از خود می پردازد. با کنکاش در موضوعات و مسائلی مانند بحران هویت, گسست فرهنگی, شکاف نسلی که امروزه در جامعه خود با آن ها مواجه هستیم, این سوال برای ما مطرح شد که جامعه پذیری به عنوان فرایندی که هر جامعه با اجرای آن تلاش دارد فرهنگ خود را از نسل های پیشین به نسل های پسین منتقل نماید, امروزه چه تغییر و تحولی پذیرفته و چه تفاوتی با فرایند جامعه پذیری دو نسل گذشته یافته است.برای پاسخ به سوال تحقیق, با نقد و بررسی پژوهش های انجام گرفته و نظریه های تدوین شده در این زمینه, سرانجام دو نظریه «ساختاربندی» و «دو جهانی شدن» به عنوان پشتوانه نظری تحقیق انتخاب و بر این اساس چارچوب نظری تدوین گردید. دو فرضیه از چارچوب نظری استخراج شدند؛ فرضیه اول: در دوره جدید, تغییرات قابل توجهی در عوامل جامعه پذیری صورت گرفته است, به طوری که «حضور در فضای مجازی» امروزه هم خود فرد جامعه پذیر و هم دیگر عوامل جامعه پذیری را تحت تاثیر قرار داده است. فرضیه دوم: وزن و ترکیب عوامل جامعه پذیری (خانواده, مدرسه, همسالان و رسانه) در سه دوره سنتی, مدرن اولیه و مدرن متاخر دگرگون شده است. متناسب با موضوع و سوال پژوهش, روش این تحقیق بصورت کیفی با تکنیک مصاحبه عمیق است. جامعه آماری نسل سوم تحقیق, دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان های پسرانه از سه منطقه 2, 12 و 19 شهر انتخاب شده اند. جامعه آماری نسل دوم و اول به ترتیب پدر و پدربزرگ دانش آموزان (نسل سوم) است. حجم نمونه به صورت هدف دار 90 نفر, از هر نسل 30 نفر است. یافته ها و نتایج به دست آمده از مصاحبه ها, فرضیه های تحقیق را تایید نمودند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حاضری، علی محمد، و شریفی، اسماعیل. (1388). بررسی تجربه جامعه پذیری دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان های پسرانه شهر تهران و مقایسه آن با دو نسل قبل از خود. مجله جامعه شناسی ایران، 10(4)، 43-72. SID. https://sid.ir/paper/67448/fa

Vancouver: کپی

حاضری علی محمد، شریفی اسماعیل. بررسی تجربه جامعه پذیری دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان های پسرانه شهر تهران و مقایسه آن با دو نسل قبل از خود. مجله جامعه شناسی ایران[Internet]. 1388؛10(4):43-72. Available from: https://sid.ir/paper/67448/fa

IEEE: کپی

علی محمد حاضری، و اسماعیل شریفی، “بررسی تجربه جامعه پذیری دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان های پسرانه شهر تهران و مقایسه آن با دو نسل قبل از خود،” مجله جامعه شناسی ایران، vol. 10، no. 4، pp. 43–72، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67448/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا