مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر روش آموزش شناختی - رفتاری بر ارتقا برخی از مولفه های شناخت اجتماعی بزهکاران پسر

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 72

چکیده

 هدف از این پژوهش شناسایی اثرات روش شناختی رفتاری بر ارتقا سطح شناخت اجتماعی بزهکاران پسر بود. در این پژوهش از روش تحقیق و در آن از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری بزهکاران پسر تحت پوشش کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در سال 1386 راشامل بود که جرایم پرخاشگرانه از جمله قتل, ایراد ضرب و جرح, آدم ربایی, تجاوز جنسی و سرقتهای توام با پرخاشگری مرتکب شده بودند. نمونه آماری 48 نفر بود که به روش تصادفی انتخاب و در گروههای آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها افراد گروه نمونه پرسشنامه حل مساله اجتماعی دی زوریلا, نزو و مای دیو الیوارس و دو پرسشنامه محقق ساخته مهارتهای ارتباطی و کنترل خشم را تکمیل کردند. سه گروه آزمایشی در این پژوهش وجود داشت. گروه اول 10 جلسه آموزشی در زمینه مهارتهای حل مساله اجتماعی و مهارتهای ارتباطی, گروه دوم 8 جلسه آموزشی در زمینه مهارتهای کنترل خشم و گروه سوم تلفیقی از روش اول و دوم رادر 18 جلسه آموزشی, مبتنی بر روش شناختی رفتاری دریافت کردند. تجزیه و تحلیل داده های آماری با استفاده از آزمون آماری MANOVA موید اثرات روش شناختی رفتاری بر ارتقا شناخت اجتماعی بزهکاران بود, یعنی تفاوت بین ترکیب میانگین های سطوح متغیر وابسته (مهارتهای کنترل خشم, مهارتهای ارتباطی و مهارتهای حل مساله اجتماعی در دو بعد سازگارانه و ناسازگارانه) در گروههای مورد مطالعه معنی دار بود (015/p<0) مقایسه بین گروهها با استفاده از آزمون ANCOVA تفاوت معنی داری بین میانگین نمره های گروهها در مهارتهای حل مساله اجتماعی ناسازگارانه (05/P<0), مهارتهای ارتباطی (01/P<0) و مهارتهای کنترل خشم (01/P<0) نشان داد, اما تفاوت بین میانگین گروهها در مهارتهای حل مساله اجتماعی سازگارانه معنی دار نبود. نتایج حاصل از به کارگیری آزمون تعقیبی بن فرنی نشان داد که تفاوت میانگین نمره های هر سه گروه آزمایشی با گروه کنترل, در متغیرهای مهارتهای ارتباطی و کنترل خشم معنی دار بود, اما مهارتهای حل مساله اجتماعی ناسازگارانه درمقایسه با گروه کنترل, فقط در گروه سوم (گروه تلفیقی) بهبود یافته بود و تفاوت بین میانگین هیچ یک ازگروههای آزمایشی با گروه کنترل در متغیر حل مساله اجتماعی سازگارانه معنی دارنبود, در این پژوهش تاکید توام بر تغییر شناخت و رفتار و تکرار و مرور ذهنی مطالب یاد گرفته شده همراه با مشارکت فعال یادگیرندگان در فعالیتهای آموزشی و همچنین استفاده از بازخوردهای مناسب در موارد مقتضی, تغییراتی را درشناخت اجتماعی بزهکاران پدید آورده است, اما برای ماندگار شدن تغییرات حاصله, لازم است مدت زمان و تعداد جلسه های آموزشی همراه با تمرین های راهنمایی شده بیشتر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ابوالمعالی الحسینی، خدیجه، مهران، گلنار، منادی، مرتضی، خسروی، زهره، و ناظرزاده کرمانی، فرشته. (1388). تاثیر روش آموزش شناختی - رفتاری بر ارتقا برخی از مولفه های شناخت اجتماعی بزهکاران پسر. مطالعات روان شناختی، 5(2)، 45-72. SID. https://sid.ir/paper/67656/fa

    Vancouver: کپی

    ابوالمعالی الحسینی خدیجه، مهران گلنار، منادی مرتضی، خسروی زهره، ناظرزاده کرمانی فرشته. تاثیر روش آموزش شناختی - رفتاری بر ارتقا برخی از مولفه های شناخت اجتماعی بزهکاران پسر. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1388؛5(2):45-72. Available from: https://sid.ir/paper/67656/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه ابوالمعالی الحسینی، گلنار مهران، مرتضی منادی، زهره خسروی، و فرشته ناظرزاده کرمانی، “تاثیر روش آموزش شناختی - رفتاری بر ارتقا برخی از مولفه های شناخت اجتماعی بزهکاران پسر،” مطالعات روان شناختی، vol. 5، no. 2، pp. 45–72، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67656/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button