مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

669
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأملی در فعالیت های علمی در دانشگاه ها از نگاه پیر بوردیو

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 22

چکیده

 چه عنوانی می­ توان به پیر بوردیو داد؟ جامعه شناس, نظریه پرداز, کنشگر, ساختارگرا, کارکردگرا, محافظه کار و. . . . چنین طبقه بندی هایی به جای روشن ساختن ابعاد شخصیت علمی و محتوای یافته های پژوهشی او, بیشتر آنها را پنهان می­ کند. واقعیت این است که بوردیو تلاش کرده است تا عامل به رابطه دیالکتیک نظر و عمل باشد. او با نقد «هژمونی تمامیت­ خواه عقل علمی» که آن را نمادی از «جاهلیت علمی» می­ داند, نظرهای روشنگرانه ­ ای را در خصوص فعالیت­ های علمی دانشگاهیان با رویکردی نقادانه مطرح می­ کند. از نظر بوردیو لازم است پژوهش در فهم واقعیت های اجتماعی زمینه ­ ای باشد, ولی چنین فهمی با موانعی روبه­ روست. این موانع کدام ­ اند؟ او تسلط پژوهشگر بر رابطه «ذهنی با موضوع» و نیز توجه به «انسان شناسی ناخودآگاهی که متخصص آن را در فعالیت علمی خود به­ کار می گیرد» و نیز تعمق در «جهان اجتماعی ای که تخصص و متخصص را تولید می کند», مهم می­ داند و آن را نوعی تأمل پذیری اصلاح طلبانه می داند که مسیر فهم را هموار می سازد. از جمله دستاوردهای اساسی پژوهش های بوردیو, آشکارسازی«منطق» کارکردهای درونی ساختار نظام­ های آموزشی به­ ویژه در کشور فرانسه و نیز چگونگی شکل گیری «خشونت نمادین» است. ولی با چه شیوه و چه مفاهیمی او توانست, به تعبیر ابن خلدون, «نقاب از چهره چنین حقیقتی بگشاید»؟ این کار بدون دوری از توهم مدرسی ممکن نبود. امروزه, چنین توهمی ناشی از سیطره پارادایم جزء­ نگر ساده ­ ساز و کاهنده است که نظام­ های دانشگاهی ما را تهدید می­ کند, اگر نگوییم که بر برخی از آنها سایه افکنده است. راه گریز از توهم دانایی و باورهای کاذب در مسیر اکتشافات علمی چیست؟ در این نوشتار تلاش شده است تا از نگاه بوردیو در فرمالیسم غالب در فعالیت ­ های علمی در دانشگاه ­ ها تأمل شود, چون همان­ طور که بوردیو نوشته است, "تولید علم در معنای صوری آن می تواند سرپوشی برای فهم حقیقت» باشد. آنان که از نزدیک شاهد رویش و بیان افکار این دانشمند بودند ( و نگارنده این شانس را داشت که در جلسات درس ­ های او در کلژ دو فرانس در اوایل دهه 80 حضور داشته باشد), نیک می دانند که آنها ریشه در کنشگری و رویکرد تأمل­ پذیرانه او داشتند. امروزه, دیدگاه های بوردیو در جوامع علمی از جمله در ایران مطرح است (ولی بیشتر در "درس ­ های" دانشگاهی و نه در کنشگری پژوهشی)! آیا آنها که راجع به بوردیو صحبت می کنند و نظرهای او را «درس» می دهند, از زمینه و چگونگی شکل گیری این نظرها آگاه­ اند؟ چنین آگاهی رویکرد مدرسی آنها را عمیقاً متحول خواهد کرد و آنها را در مسیر تأمل پذیری و نقادی از خود که بوردیو بر آنها تأکید داشت و گامی اساسی برای فهم می دانست, قرار خواهد داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یمنی دوزی سرخابی، محمد. (1397). تأملی در فعالیت های علمی در دانشگاه ها از نگاه پیر بوردیو. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 24(3 )، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/67872/fa

    Vancouver: کپی

    یمنی دوزی سرخابی محمد. تأملی در فعالیت های علمی در دانشگاه ها از نگاه پیر بوردیو. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1397؛24(3 ):1-22. Available from: https://sid.ir/paper/67872/fa

    IEEE: کپی

    محمد یمنی دوزی سرخابی، “تأملی در فعالیت های علمی در دانشگاه ها از نگاه پیر بوردیو،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 24، no. 3 ، pp. 1–22، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67872/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button