مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

541
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه پیگیرانه عملکرد نظام تربیت تکنسین آموزشکده های فنی و حرفه ای ایران

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 112

چکیده

 آموزش, به عنوان یک عامل اساسی در توسعه پایدار, همواره مورد تاکید و توجه برنامه ریزان توسعه بوده است. با وجود این, حجم دانش آموختگان بیکار و مشکل بازار کار در جذب دانش آموختگان سطوح مختلف از یک سو و ظرفیت های محدود در سطوح آموزش عالی از سوی دیگر, برنامه ریزان آموزشی در حوزه فنی و حرفه ای را به نوعی بازنگری و اصلاح برنامه ها فرا می خواند. این تحقیق نیز با این هدف انجام شده است تا با استفاده از یک مطالعه پیگیرانه عملکرد نظام تربیت تکنسین های آموزشکده ها در ارتباط با بازار کار بررسی شود. هدف نهایی در این تحقیق بررسی کارایی بیرونی نظام تربیت تکنسین در آموزشکده های فنی است که با بررسی میزان اشتغال و نحوه آن و نظرسنجی از دانش آموختگان صورت می پذیرد. همچنین, هدف های تفصیلی عبارت اند از: بررسی میزان اشتغال و مرتبط بودن شغل با تحصیلات, میزان انطباق با موقعیت شغلی, میزان خود اشتغالی دانش-آموختگان, پیشرفت حرفه ای, ارزیابی کیفیت آموزشکده ها و آموزش آنها از نظر دانش آموختگان و میزان نیاز به تحصیلات تکمیلی. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و با تمرکز بر روند تحصیلی دانشجویان با استفاده از نمونه های انتخابی آموزشکده های سه شهر صورت گرفته است. بر اساس نتایج طرح تحقیق پیگیرانه بررسی میزان جذب دانش آموختگان آموزشکده های فنی و حرفه ای در رشته های مختلف و اشتعال آنان در مشاغل مرتبط, 62 درصد دانش آموختگان این آموزشکده ها شاغل و بیش از 60 درصد آنان تکنسین هستند. همچنین, 81 درصد از شاغلان, مشاغل مرتبط با تحصیلات خود را به دست آورده و در موقعیت شغلی خود بدون مشکل تطبیق یافته اند. فقط 23 درصد از شاغلان خود اشتغال هستند. بدین ترتیب, می توان گفت که اجرای برنامه تربیت تکنسین و اشتغال دانش آموختگان در کشور ایران با موفقیت همراه بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدری، عباس، و زاهدی، انسیه. (1388). مطالعه پیگیرانه عملکرد نظام تربیت تکنسین آموزشکده های فنی و حرفه ای ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 15(4 (54))، 99-112. SID. https://sid.ir/paper/68053/fa

    Vancouver: کپی

    صدری عباس، زاهدی انسیه. مطالعه پیگیرانه عملکرد نظام تربیت تکنسین آموزشکده های فنی و حرفه ای ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1388؛15(4 (54)):99-112. Available from: https://sid.ir/paper/68053/fa

    IEEE: کپی

    عباس صدری، و انسیه زاهدی، “مطالعه پیگیرانه عملکرد نظام تربیت تکنسین آموزشکده های فنی و حرفه ای ایران،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 15، no. 4 (54)، pp. 99–112، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68053/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button