مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,423
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,155
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

منطق حل مساله علمی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 152

چکیده

 این مقاله بر مبنای رهیافت عقلانیت انتقادی نوشته شده است. مهمترین هدف مقاله, تنظیم یک دستگاه معرفتی برای حل مساله علمی است. در این نوشتار ابتدا به طرح مسایل روش شناسی پرداخته, آنگاه, به دو سوال روش شناختی پاسخ داده شده است: مساله علمی چیست و چگونه می توان مساله یابی کرد. در پاسخ به سوال اول, پس از استدلال در باب مساله, دو نوع مساله از هم تفکیک گردیده است: مساله تئوریک و مساله اجتماعی. در پاسخ به سوال دوم, خاستگاه مساله تئوریک در دانش علمی و منشا مساله اجتماعی در واقعیت جستجو شده است. در ادامه, منطق حل مساله را بر دو نوع استدلال استوار ساخته ایم: 1) استدلال عقلانی (نظری), 2) استدلال تجربی نقادانه. در استدلال عقلانی, راه حل موقت مساله و در استدلال تجربی, داوری انتقادی در باب صدق یا کذب آن راه حل مورد بحث قرار گرفته است. این دو نوع استدلال را بر شیوه آزمون و خطا استوار ساخته ایم. از حیث روش شناختی برای تجربه, دو مقام قایل شده ایم: مقام گردآوری و مقام داوری و تاکید شده که مقام گردآوری تجربه جدا از مقام داوری آن است. روشهای تحلیل کمی و کیفی را به عنوان روشهای داوری مورد بحث قرار داده ایم. ویژگی دیگر این نوشتار این است که روش علمی فرموله شده در مقاله را در تبیین تئوریک مساله عدم تحکیم دمکراتیک در ایران به کار برده, حسب آن, مقاله هم بعد تئوریک و هم بعد تجربی پیدا کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساعی، علی. (1386). منطق حل مساله علمی. مدرس علوم انسانی، 11((پیاپی 53) (ویژه نامه جغرافیا))، 117-152. SID. https://sid.ir/paper/6950/fa

    Vancouver: کپی

    ساعی علی. منطق حل مساله علمی. مدرس علوم انسانی[Internet]. 1386؛11((پیاپی 53) (ویژه نامه جغرافیا)):117-152. Available from: https://sid.ir/paper/6950/fa

    IEEE: کپی

    علی ساعی، “منطق حل مساله علمی،” مدرس علوم انسانی، vol. 11، no. (پیاپی 53) (ویژه نامه جغرافیا)، pp. 117–152، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/6950/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا