مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوسازی معادلات ساختاری ارتباط بین تصور مثبت و منفی از خداوند با مؤلفه های سلامت روان (اضطراب، استرس و افسردگی) در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 185

چکیده

 هدف: با توجه به تأثیری که نوع نگرش نسبت به خداوند بر ابعاد مختلف سلامت افراد دارد, پژوهش حاضر با هدف الگوسازی معادلات ساختاری ارتباط بین تصور مثبت و منفی از خداوند با مؤلفه های سلامت روان (اضطراب, استرس و افسردگی) در دانش آموزان انجام شد. روش: این پژوهش, با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بر روی نمونه ای به تعداد 240 نفر از دانش آموزان دختر و پسر شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-95 انجام گرفت. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های تصور از خدا (RSI) و مقیاس اضطراب, استرس و افسردگی لویندا گردآوری و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری, آزمون همبستگی پیرسون, رگرسیون چندگانه و آزمون t تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که تصور مثبت و منفی از خدا می تواند سلامت روانی (اضطراب, استرس و افسردگی) دانش آموزان را پیش بینی کند, بدین صورت که تصور مثبت از خدا با علایم اضطراب, استرس و افسردگی پایین و تصور منفی از خدا با علایم اضطراب, استرس و افسردگی بالا رابطه معنی داری داشتند (001/0P<). همچنین طبق مدل معادلات ساختاری, ضرایب مسیر تصور مثبت از خدا به اضطراب, استرس و افسردگی, منفی و معنادار و ضرایب مسیر تصور منفی از خدا به اضطراب, استرس و افسردگی, مثبت و از لحاظ آماری معنادار بودند (05/0≥ P). بطوریکه پیش بینی کننده های اضطراب, استرس و افسردگی که در مدل حاضر هستند (تصور مثبت از خدا و تصور منفی از خدا), به ترتیب 8/27, 6/40 و 42/0 درصد واریانس آنها را تبیین کردند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که نوع تصور از خدا در پیش بینی سلامت روانی دانش آموزان نقش معنی داری. لذا آموزش تصور مثبت از خداوند و ارائه زمینه های مذهبی در کلاس در طول دوران تحصیل و کلاس های فوق برنامه, در ارتقا بهداشت روانی دانش آموزان می تواند نقش مؤثری ایفا کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میکائیلی، اشرف، و پرزور، پرویز. (1398). الگوسازی معادلات ساختاری ارتباط بین تصور مثبت و منفی از خداوند با مؤلفه های سلامت روان (اضطراب, استرس و افسردگی) در دانش آموزان. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، 18(69 )، 163-185. SID. https://sid.ir/paper/70209/fa

    Vancouver: کپی

    میکائیلی اشرف، پرزور پرویز. الگوسازی معادلات ساختاری ارتباط بین تصور مثبت و منفی از خداوند با مؤلفه های سلامت روان (اضطراب, استرس و افسردگی) در دانش آموزان. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)[Internet]. 1398؛18(69 ):163-185. Available from: https://sid.ir/paper/70209/fa

    IEEE: کپی

    اشرف میکائیلی، و پرویز پرزور، “الگوسازی معادلات ساختاری ارتباط بین تصور مثبت و منفی از خداوند با مؤلفه های سلامت روان (اضطراب, استرس و افسردگی) در دانش آموزان،” پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، vol. 18، no. 69 ، pp. 163–185، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/70209/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button