Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,784
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درمان بر روی پشت اسب و بازخورد زیستی خودکنترلی فرایند توان بخشی جسمانی کودکان فلج مغزی

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 146

چکیده

 کودکان فلج مغزی (CP) با انواع اختلالات حرکتی, حسی و ساختاری روبرو هستند. به منظور مطالعه و بررسی تاثیر سوارکاری درمانی بر روی کودکان فلج مغزی, گروهی از بیماران فلج مغزی با رده سنی 3 الی 14 سال انتخاب شدند. اولین گروه شامل 50 کودک, 30 نفر با هایپرکنتیک و 20 نفر از نوع اسپاسم بودند. این افراد تحت عنوان برنامه توان بخشی بر روی اسب به میزان 3 الی 4 بار در هفته و به مدت 90 الی 120 دقیقه قرار گرفتند. به منظور تاثیرات بهتر درمانی اسب هایی با ویژگی خاص انتخاب شدند. این اسب ها پیر, ساکت و آموزش دیده بودند. هر اسب برای کار درمانی 4 الی 6 کودک مورد استفاده قرار گرفت. گروه دوم (کنترل) نیز شامل 50 کودک بودند که بر اساس برنامه تمرینی Bobth به مدت 90 الی 120 دقیقه روزانه تمرین می کردند. دوره درمانی برای هر دو گروه 2 الی 4 ماه در نظر گرفته شده بود. به منظور ارزیابی میزان تاثیرات توان بخشی از مقیاس ارزیابی امتیازگذاری استفاده شد. قبل از شروع برنامه توان بخشی, در مرحله آماده سازی اولیه, کودکان به صورت تئوری با محیط اصطبل, خود اسب ریتم های مختلف سواری و نیز نحوه غذا دادن و مراقبت با اسب آشنا شدند.در طی مراحل تمرین, کودکان بدون در نظر گرفتن شدت اختلالات از هر دو طرف بر روی اسب حمایت شدند.مقیاس های ارزیابی به کار گرفته شده نشان داد که علائم و حرکات غیرارادی شدید, در صورت, تنه و اندام های فوقانی طرفی و تحتانی در بیماران هر دو گروه در قبل از شروع توان بخشی یکسان بوده است  0.176)±0.164, 3.566  ±3.567  امتیاز(. اما بعد از اجرای برنامه های تمرینی نتایج نشان می دهد که در گروه اول (گروهی که بر روی اسب برنامه های تمرینی خود را اجرا نموده اند) امتیاز به 0.009±1.002 و در گروه دوم 0.135±2.001 امتیاز رسید (P<0.001).شدت و میزان هیپوکنتیز به صورت معنی داری در کودکان تحت تمرین بر روی اسب نسبت به گروه دیگر کاهش بیشتری داشته است. همچنین حرکات غیرارادی با اجرای فعالیت های ارادی کمتر شده است. مطالعات همچنین نشان می دهد که شدت سندرم اسپاسم قبل از تمرین در هر دو گروه در حدود 0.131±2.150 و 0.150±2.150 امتیاز بود, در حالی که در پایان دوره این میزان در کودکان گروه اول تا 0.100±0.150 امتیاز کاهش یافته است (P<0.001). از بررسی فعالیت های حرکتی بر روی اسب, چنین می توان نتیجه گرفت که در این نوع تمرینات در خصوص بیماران هایپرکنتیز دارای تاثیر درمانی بالاتری نسبت به حالت اسپاستیک دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اوناتومیشویلی، نینو، تسوراوا، دیمیتری، لورییا، مانون، توالینی، لالی، و روخادزه، مانانا. (1383). درمان بر روی پشت اسب و بازخورد زیستی خودکنترلی فرایند توان بخشی جسمانی کودکان فلج مغزی . علوم حرکتی و ورزش، 2(4)، 137-146. SID. https://sid.ir/paper/74818/fa

    Vancouver: کپی

    اوناتومیشویلی نینو، تسوراوا دیمیتری، لورییا مانون، توالینی لالی، روخادزه مانانا. درمان بر روی پشت اسب و بازخورد زیستی خودکنترلی فرایند توان بخشی جسمانی کودکان فلج مغزی . علوم حرکتی و ورزش[Internet]. 1383؛2(4):137-146. Available from: https://sid.ir/paper/74818/fa

    IEEE: کپی

    نینو اوناتومیشویلی، دیمیتری تسوراوا، مانون لورییا، لالی توالینی، و مانانا روخادزه، “درمان بر روی پشت اسب و بازخورد زیستی خودکنترلی فرایند توان بخشی جسمانی کودکان فلج مغزی ،” علوم حرکتی و ورزش، vol. 2، no. 4، pp. 137–146، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/74818/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا