مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

549
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

751
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی نرم افزار آموزشی مناسب ویژگی های رشدی یادگیرندگان دورة پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 150

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تصمیم گیری دربارة انتخاب نرم افزار آموزشی مناسب ویژگی های رشدی دورة پیش دبستانی انجام شد. بدین منظور, از روش پژوهش ارزشیابانه و رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای انتخاب نرم افزار آموزشی مناسب استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش, همة نرم افزارهای آموزشی دورة پیش دبستانی تولید شده توسط شرکت های چندرسانه ای در ایران بودند که از این میان, تعداد 12 نرم افزار به شیوة نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از فهرست وارسی 29 گویه ای محقق-ساخته ارزیابی شدند. روایی محتوایی ابزار توسط سه نفر از متخصصان مربوطه تأیید شد, و پایایی ابزار نیز با استفاده از نرخ سازگاری برای تمامی معیارها و نرم افزارها, کوچک تر از 0. 1 به دست آمد که نشانگر منطقی و پایا بودن مقایسه های زوجی است. یافته های مربوط به اولویت بندی معیارهای ارزشیابی نسبت به هم نشان داد که کیفیت معیارهای تناسب با سن کودکان, لذت بخش/ درگیرکننده, ارزش تربیتی, کودک پسندانه, سنجش و نظارت, و قابلیت شخصی سازی, در نرم افزارهای آموزشی به ترتیب در رتبه های اول تا ششم قرار دارند. همچنین, طبق یافته های مربوط به اولویت بندی نرم افزارهای آموزشی دورة پیش دبستانی براساس کل معیارهای ارزشیابی, «نرم افزار میشا و کوشا» (با وزن 0. 139) در رتبة اول, و «نرم افزار لالایی» (با وزن 0. 032) در رتبة دوازدهم قرار دارد. در مجموع می توان نتیجه گرفت که کیفیت اکثر نرم افزارهای آموزشی پیش دبستانی در همة ابعاد, به ویژه در دو بعد «سنجش و نظارت», و «قابلیت شخصی سازی» به تقویت نیاز دارد, و صرفاً تعداد معدودی از نرم افزارهای آموزشی, از جمله میشا و کوشا, انیشتین کوچولو, کودک نابغه, پیش دبستانی و کودکستان, و آموزش تصویری الفبای فارسی می توانند یادگیری یادگیرندگان را ارتقا دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی پور، کیومرث، و محمودی، فیروز. (1397). شناسایی نرم افزار آموزشی مناسب ویژگی های رشدی یادگیرندگان دورة پیش دبستانی. نوآوری های آموزشی، 17(68 )، 125-150. SID. https://sid.ir/paper/75664/fa

    Vancouver: کپی

    تقی پور کیومرث، محمودی فیروز. شناسایی نرم افزار آموزشی مناسب ویژگی های رشدی یادگیرندگان دورة پیش دبستانی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1397؛17(68 ):125-150. Available from: https://sid.ir/paper/75664/fa

    IEEE: کپی

    کیومرث تقی پور، و فیروز محمودی، “شناسایی نرم افزار آموزشی مناسب ویژگی های رشدی یادگیرندگان دورة پیش دبستانی،” نوآوری های آموزشی، vol. 17، no. 68 ، pp. 125–150، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75664/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button