Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله طرح

مشخصات مقاله

مجری: سازمان بنادر و دریانوردی (پایان نامه ها)
سال:1393 | تاریخ پایان: بهار 1393

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,024
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات طرح

عنوان

ارزیابی کارایی بنادر ایران با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها (DEA)

نهاد حامی(کارفرما)

 سازمان بنادر و دریانوردی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در جهان امروز بنادر به دلیل برخورداری از مزیت های متعددی همچون قیمت پائین, جابه جایی حجم و وزن انبوه محموله ها, انتقال ایمن کالا و ... ایفا کننده نقش کلیدی در صنعت حمل و نقل, اقتصاد و تجارت جهانی هستند. از این رو بنادر کنونی, بنادری سنتی با وظایف محدود نبوده و به مناطق صنعتی و مکان هایی برای دسته بندی, توزیع و حتی تولید کالا تبدیل شده و توانمندی آن ها در پذیرش کشتی های بزرگ, میزان کارایی در تخلیه, بارگیری, جا به جایی و انبارش کالا نمایانگر جایگاهشان در سطح بنادر جهان می باشد. بنابراین مساله کارایی به عنوان یک عامل مهم برای رسیدن به مزیت رقابت بین المللی و ارزیابی مداوم عملکرد و چگونگی توزیع تقاضا در میان بندرهای مختلف اهمیت می یابد. درنتیجه به کارگیری مدلی علمی, قابل اطمینان و مناسب جهت ارزیابی کارایی بنادر به منظور دستیابی به جایگاه مطلوب در حمل و نقل دریایی, ضروری می باشد. روش تحلیل پوششی داده ها با اندازه گیری کارایی بطور نسبی و در حالت های مختلف بازده به مقیاس, به عنوان یکی از کاربردی ترین روش های تصمیم گیری چند معیاره و سنجش عملکرد شناخته شده است و به کارگیری آن در ارزیابی عملکرد بنادر, گامی نوین در راستای استفاده کاربردی از این روش علمی در صنعت حمل و نقل دریایی می باشد. هدف از این تحقیق, ارزیابی و مقایسه کارایی نسبی بنادر تجاری ایران در سال 1391 و شناسایی بنادر کارا با استفاده از روش ناپارامتری تحلیل پوششی داده ها می باشد. لذا ابتدا کارایی و عملکرد بنادر منتخب بوسیله مدل CCR ارزیابی شده و سپس با استفاده ازمدل BCCبازده به مقیاس آن ها تعیین میگردد. با توجه به وجود شاخص ارزیابی که در اختیار مدیر نیستند مانند ظرفیت پذیرش کالا در بنادر, با استفاده ازمدل غیر اختیاری, بنادر کارا و ناکارا را شناسایی نموده و همچنین برای رتبه بندی و مقایسه بنادر کارا, روش اندرسون- پیترسون به کار برده می شود. نتایج اجرای مدلCCR و مدل غیر اختیاری نشان می دهد که از میان یازده بندر تحت بررسی تنها سه بندر (شهید رجایی, امیرآباد و خرمشهر) توانسته اند با مدیریت و استفاده بهینه از منابع حداکثر کارایی را کسب نمایند. همچنین دو بندر دارای بازده به مقیاس کاهشی و چهار بندر دارای بازده به مقیاس افزایشی و مابقی ثابت هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلیلیان، عبدالکمال، حسین زاده سلجوقی، فرانک، و شهرکی، علیرضا. (بهار 1393). ارزیابی کارایی بنادر ایران با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها (DEA). تهران، ایران: سازمان بنادر و دریانوردی. https://sid.ir/paper/786732/fa

    Vancouver: کپی

    جلیلیان عبدالکمال، حسین زاده سلجوقی فرانک، شهرکی علیرضا. [Internet]. ارزیابی کارایی بنادر ایران با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها (DEA). تهران، ایران: سازمان بنادر و دریانوردی؛ بهار 1393. Available from: https://sid.ir/paper/786732/fa

    IEEE: کپی

    عبدالکمال جلیلیان، فرانک حسین زاده سلجوقی، و علیرضا شهرکی، “ارزیابی کارایی بنادر ایران با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها (DEA)،” ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، بهار 1393. [Online]. Available: https://sid.ir/paper/786732/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا