مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله طرح

مشخصات مقاله

مجری: پژوهشکده علوم بهداشتی (گزارش طرح های دفتر مرکزی)
سال:1384 | تاریخ پایان: 1384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

714
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات طرح

عنوان

طراحی مدل آموزش کاربردی برای دستیابی به مدیریت اثربخش در سیستم ارایه دهنده خدمات بهداشتی - درمانی

نهاد حامی(کارفرما)

 جهاد دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 راه اندازی شبکه بهداشتی درمانی کشور در سال 1364 دستاوردهای زیادی در ارتقای سطح سلامت جامعه ایران به همراه داشت. در راستای ارتقا و پویاسازی شبکه بهداشتی درمانی از سال 1370 پروژه های اصلاحات با عناوین مختلف طراحی و اجرا شده است. نظام مدیریت توانمند و هوشمند امکان اصلاحات پایدار و جاری و قرار گیری سازمان در چرخه مستمر بهبود عملکرد را فراهم می کند لذا آموزش کاربردی مدیران متناسب با شرایط نظام سلامت ضروری است. طرح حاضر با هدف تدوین مدل آموزش کاربردی به منظور دستیابی به مدیریت اثربخش در نظام سلامت ایران، توسط پژوهشکده علوم بهداشتی طراحی و اجرا شده است. اعتبار این طرح توسط معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی تامین شده است. این طرح در سه مرحله به شرح ذیل انجام شد: - بررسی عملکرد و نیازسنجی آموزشی مدیران شبکه بهداشتی درمانی کشور - بررسی عملکرد سیستم مدیریت در برنامه های اصلاحی شبکه بهداشتی درمانی کشور - طراحی مدل آموزشی کاربردی مدیران شبکه بهداشتی درمانی کشور با توجه به چرخه بهبود عملکرد متناسب با وضعیت موجود شبکه - بررسی عملکرد و نیازسنجی آموزشی مدیران شبکه بهداشتی درمانی کشور این مطالعه از نوع کیفی بود. در این مطالعه داده ها از 21 مدیر ارشد سطح شهرستان و 19 مدیر ارشد سطح استان با استفاده از روش دلفی جمع آوری شدند. معیار انتخاب مدیران سطح شهرستان توان و تمایل آنان برای پاسخ گویی به سوالات تحقیق بر اساس نظر معاون و یا قائم مقام بهداشتی سطح استان بود. افراد تحت مطالعه سطح استان شامل مدیران ارشد استانهای انتخابی از بین استان های محل اجرای طرحهای اصلاحی (کلیه طرح های کشوری با هدف ارتقا و پویا سازی شبکه) بودند. روش نیازسنجی آموزشی در این مطالعه سنجش غیر مستقیم وبر اساس عملکرد بود. آنالیز داده های مرحله اول دلفی مطالعه، اقدامات مدیران و هم چنین راهکارهای تسهیل کار مدیران از نظر آنان را تعیین نمود. با توجه به مجموعه اقدامات مدیران نیازهای آموزشی آنان تعیین شد. نتایج مرحله دوم دلفی مطالعه، اولویت های آموزشی، زمان و نحوه آموزش هر یک از نیازهای آموزشی و هم چنین میزان اثر راهکارهای تسهیل کار مدیران را مشخص کرد. بررسی عملکرد سیستم مدیریت در برنامه های اصلاحی شبکه بهداشتی درمانی کشور این مطالعه از نوع توصیفی بود. در این مطالعه شناسایی رویکردهای اصلاحی و برنامه اجرایی آن با استفاده از مستندات و مصاحبه عمیق با مسوولان کشوری مربوط انجام گرفت. عملکرد سیستم مدیریت در اجرای استانی هر یک از این رویکردها به صورت کیفی و با استفاده از روش بحث گروهی متمرکز مورد بررسی قرار گرفت. مدیران و کارشناسان مطلع از برنامه و اجرای آن در یکی از استان های محل اجرای هر یک از رویکردهای اصلاحی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از آنالیز کیفی داده های طرح، سطوح مداخله، اقدامات لازم برای استقرار و نحوه توسعه استقرار هر یک از رویکردها را مشخص نمود. موانع و مشکلات اجرا، دستاوردهای حاصل از اجرای هر یک از رویکردها و هم چنین پیشنهادات از نظر مسوولان استانی تحت مطالعه تعیین شد. طراحی مدل آموزشی کاربردی مدیران شبکه بهداشتی درمانی کشور با توجه به چرخه بهبود عملکرد متناسب با وضعیت موجود شبکه با توجه به تحلیل نتایج حاصل از دو بررسی فوق در طی نشست های کارشناسی مراحل مختلف استقرار چرخه بهبود عملکرد، اقدامات لازم در هر مرحله، مهارت های مدیریتی کلیدی مورد نیاز برای اجرای هر مرحله و هم چنین مهارت آغازگر چرخه بهبود عملکرد تعیین شد. سرفصل ها و عناوین آموزشی برای کسب مهارتهای مورد نیاز تعیین شده و برنامه آموزش به تفکیک سطوح مختلف مدیران نظام سلامت و هم چنین برنامه اجرایی مدل (مراحل استقرار مدل در سطح کشور) طراحی شد. مدل آموزشی شامل برنامه آموزش و برنامه استقرار به همراه چهارچوب مفهومی و کلیات آن در این گزارش ارائه شده است. ویژگی های مدل طراحی شده مدل پیشنهادی با هدف تحول در سیستم مدیریت طراحی شده است تا با دستیابی به مدیریت اثربخش منجر به بهبودی برنامه ها و عملکرد نظام سلامت و دستیابی بهتر به اهداف کلان این نظام گردد. رویکرد انتخابی مدل، توانمندسازی مدیران و ظرفیت سازی نظام سلامت به منظور استقرار چرخه مستمر بهبود عملکرد است. آموزش و تفویض اختیار متناسب با چرخه شناسایی و حل مسایل، استراتژی مدل برای دستیابی به هدف خود است. برنامه آموزشی مدل در بخش های مختلف طراحی شده است. این بخش ها متناسب با مراحل مختلف انجام اصلاحات و برقراری چرخه مستمر بهبود عملکرد طراحی شده اند.آموزش گیرندگان در فواصل بین بخشهای مختلف آموزش، فعالیتهایی را متناسب با برنامه عملیاتی ارایه شده انجام می دهند، برای انجام این فعالیت ها از مهارتها و ابزارهای آموزش دیده استفاده می نمایند. با انجام این فعالیت ها و دستیابی به نتایج مورد انتظار آماده برای مرحله بعدی آموزش می شوند. بدین ترتیب آموزش در این مدل به هنگام خواهد بود. تفویض اختیار متناسب با مراحل آموزش و فازهای اجرایی است. به طور کلی برنامه آموزشی مدل علاوه بر ایجاد توان شناسایی وضعیت داخلی و خارج سازمان، توان تحلیل و شناسایی محل های تغییر و نیازمند مداخله و هم چنین توان شناسایی مداخلات متناسب (هوشمندی استراتژیک) را ایجاد می نماید. تفویض اختیار مناسب با هر مرحله امکان ایجاد این تغییرات (نظام خود مصلح) را فراهم می سازد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرزدی، فرانک، مفتون، فرزانه، شریعتی، بتول، آیین پرست، افسون، حکمت، سیمین، و ترابیان، سعادت. (1384). طراحی مدل آموزش کاربردی برای دستیابی به مدیریت اثربخش در سیستم ارایه دهنده خدمات بهداشتی - درمانی. تهران، ایران: مراکز جهاد دانشگاهی. https://sid.ir/paper/788785/fa

    Vancouver: کپی

    فرزدی فرانک، مفتون فرزانه، شریعتی بتول، آیین پرست افسون، حکمت سیمین، ترابیان سعادت. [Internet]. طراحی مدل آموزش کاربردی برای دستیابی به مدیریت اثربخش در سیستم ارایه دهنده خدمات بهداشتی - درمانی. تهران، ایران: مراکز جهاد دانشگاهی؛ 1384. Available from: https://sid.ir/paper/788785/fa

    IEEE: کپی

    فرانک فرزدی، فرزانه مفتون، بتول شریعتی، افسون آیین پرست، سیمین حکمت، و سعادت ترابیان، “طراحی مدل آموزش کاربردی برای دستیابی به مدیریت اثربخش در سیستم ارایه دهنده خدمات بهداشتی - درمانی،” ایران، مراکز جهاد دانشگاهی، 1384. [Online]. Available: https://sid.ir/paper/788785/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

    فایل موجود نیست

    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button