مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,062
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

339
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

رابطه انگیزه پیشرفت و کارآفرینی در دانشجویان

نویسندگان

بیگدلی ایمان اله

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 در این مقاله به بررسی مدل نظری پویش عمل انگیزه پیشرفت و ارتباط آن با کارآفرینی پرداخته شده است. نیاز به پیشرفت از جمله نیازهای روان شناختی انسان است که از طریق تجربیات فردی، فرایندهای رشدی و جامعه پذیری کسب می شود. این نیاز به صورت تفاوت های فردی اکتسابی در افراد وجود داشته و بخشی از شخصیت ماست. منظور از نیاز به پیشرفت، میل به انجام دادن کارها به نحو مطلوب و متناسب با معیارهای متعالی است. این نیاز افراد را برای جستجو نمودن و کسب موفقیت در رقابت با معیارهای عالی با انگیزه می کند. (مک کللند و همکاران، 1985) منظور از معیارهای عالی مواردی از قبیل رقابت با تکلیف، رقابت با خود و رقابت با دیگران است. عنصر مشترک در تمام این موقعیت های پیشرفت این است که فرد با معیارهای متعالی روبرو شده و به وسیله آن برانگیخته می شود. عمدتا به این علت که می داند عملکرد آینده ارزیابی معنی داری از شایستگی او به بار خواهد آورد. افراد دارای نیاز بالا به پیشرفت عموما در مواجهه با چنین موقعیت هایی هیجان های مثبتی مثل امید، غرور و انتظار خشنودی را تجربه می نماید و همین امر رفتار پیشرفت گرایانه آنها را با انگیزه می نماید. همچنین نحوه تفکر آنها، یعنی ادراک توانایی بالا، گرایش به تسلط، انتظارات زیاد برای موفقیت، ارزش قایل شدن زیاد برای پیشرفت و سبک انتسابی خوش بینانه، زمینه شناختی لازم را برای پرورش شیوه تفکر پیشرفت گرا آماده می نماید. تحقیقات جدید نشان داده است که سه موقعیت از نظر توانایی فعال کردن و ارضای نیاز به پیشرفت از اهمیت ویژه ای برخوردارند: تکالیف نسبتا دشوار، رقابت و کارآفرینی (مک کللند، 1985) افرادی که از انگیزه بالای پیشرفت برخوردارند بیشتر به سراغ تکالیف و فعالیت های نسبتا دشوار می روند زیرا عملکرد در این گونه فعالیت ها مشوق های هیجانی و شناختی مثبتی را در آنها فعال می نماید و این فعالیتها عرصه ای را برای آزمایش مهارت ها و تجربه هیجان هایی چون احساس غرور و خشنودی فراهم می کنند (تروپ، 1983) همچنین این افراد برای رقابت به خاطر خودش ارزش زیادی قایل اند زیرا فعالیت های رقابت آمیز فرصتی برای امتحان کردن مهارت های آنان فراهم آورده و فرصت نشان دادن یا اثبات توانایی ها را به آنها می دهد (اپستین وهاراکیوویچ، 1992).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیگدلی، ایمان اله. (1386). رابطه انگیزه پیشرفت و کارآفرینی در دانشجویان. همایش ملی آموزش عالی و کارآفرینی گذشته، حال، آینده. SID. https://sid.ir/paper/809262/fa

    Vancouver: کپی

    بیگدلی ایمان اله. رابطه انگیزه پیشرفت و کارآفرینی در دانشجویان. 1386. Available from: https://sid.ir/paper/809262/fa

    IEEE: کپی

    ایمان اله بیگدلی، “رابطه انگیزه پیشرفت و کارآفرینی در دانشجویان،” presented at the همایش ملی آموزش عالی و کارآفرینی گذشته، حال، آینده. 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/809262/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button