هدف کلی این پژوهش، بررسی نقش مدیران کارآفرین بر نوآوری کارکنان دانشگاه پیام نور منطقه 9 (استان های مازندران - گلستان - سمنان) در سال تحصیلی 84-83 می باشد. از نظر هدف این تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی - زمینه ابی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه پیام نور منطقه 9 کشور (استانهای مازندران - گلستان - سمنان) بوده است. در این تحقیق از تعداد 1000 نفر از کارکنان پیام نور منطقه 9 تعداد 384 نفر از طریق فرمول انتخاب حجم نمونه گزینش شده اند و در خصوص مدیران چون نمونه با جامعه برابر بوده است همه 17 نفراز مدیران مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این تحقیق از کتابخانه برای مطالعات نظری و تدوین ادبیات تحقیق و آرای اندیشمندان و نظر صایب صاحب نظران در مورد کارآفرینی و نوآوری استفاده شده است. و همچنین از پرسشنامه استاندارد شده سنجش کارآفرینی استفاده شده است روشهای آماری شامل آمار توصیفی شامل جداول فراوانی - درصدها و رسم نمودارها. ونیز آمار استنباطی: شامل ضریب همبستگی پیرسون می باشد. روایی پرسشنامه کارآفرینی توسط «اسکار بوروف و زیمرر» و روایی پرسشنامه نوآوری توسط «رند سیپ» انجام گرفته است. اعتبار پرسشنامه کارآفرینی با استفاده از نرم افزار Alpha=99.9 SPSS و اعتبار پرسشنامه نوآوری با ضریب Alpha=84.30 تعیین گردیده است.با توجه به یافته ها، کارآ فرینی فرایندی پویا، پایا و پایدار است و پیش در آمد توسعه و بالندگی سازمانی است که هسته اصلی آن را نوآوری تشکیل میدهد مدیران عالی سازمان بایستی به مفهوم کارآفرینی اهتمام ورزیده و در شرایط پر تلاطم و شدیدا رقابتی دنیای امروز آن را در نظر بگیرند از این منظر محقق پس از اجرای تحقیق دریافته است که سوالات ویژه وی فی نفسه از مصادیق بارز کارآفرینی بوده اما جامعه آماری تحقیق مورد نظر فاقد ویژگیهای لازمه بوده اند.