مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,927
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

441
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

جهانی شدن مصرف گرایی و نقش سازمان های حمایتی در اصلاح الگوی مصرف

نویسندگان

قهرمانی فرد کامیار

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مصرف در معنی متداول آن عبارت است از استفاده از منابع گوناگون به کار رفته در حیات فردی و جمعی به منظور رفع نیازمندی ها و ادامه زندگی که از آغاز زندگانی بشر, ضمن تکامل تمدن و کشف ابزارها, با الگوهای مختلفی وجود داشته است. به طوری که مطابق آموزه های دینی و فرهنگی ما, تعالی مادی و معنوی انسان در این جهان در گرو استفاده از نعمت های الهی و غفلت نورزیدن از زندگانی دنیوی در عین توجه به حیات اخروی است. لذا آنچه پدیده اصلاح الگوی مصرف را اولویت بخشیده و همانا مقام معظم رهبری امسال را, بدان نام نهاده اند, روند شکل گیری نوعی جامعه مصرفی است که الگوی مصرف در آن از شکل مصرف بهینه و منطقی منحرف شده و فرهنگ مصرفی سیری ناپذیر مبتنی بر تجمل, اسراف و لذت برآن حاکم گشته, به گونه ای که در چنین جامعه ای انسان ها با مصرف کردن, تنها برای مصرف کردن زندگی می کنند و نتیجه آن بحران هویت و معنای زندگی در چنین جامعه ای است. لذا پدیده مصرف زدگی که ویژگی آشکار چنین جوامعی است, ارمغان پیامدهای مصرف گرایانه هژمونی نظام سرمایه داری همسو با شتاب روند جهانی شدن در ابعاد اقتصادی و فرهنگی است که ضمن هضم استحکام و استقلال اقتصادهای ملی در اقتصاد جهانی و فتح بازارهای مصرف ملی و بین المللی, به واسطه رسانه های پرشتاب دیجیتال و تکنولوژی های پیشرفته ارتباطات و اطلاعات به داخل قلمروهای ملی و محلی جوامع رسوخ کرده و به ترویج فرهنگ مصرف گرایانه و تغییر رفتارهای مصرفی مردم پرداخته است. در این خصوص نقش سازمان های حمایتی مردم نهاد به ویژه کمیته امداد امام خمینی (ره) که مستقیما با قشر عظیمی از مددجویان و خانوارهای تحت پوشش در جامعه سر وکار دارند, می تواند ضمن ارتباط با خانواده ها از طریق آگاهی بخشی, ایجاد شناخت و نگرش مثبت در آنها نسبت به تغییر رفتار مصرفی خانواده ها, تقویت الگوهای صحیح مصرف و در نتیجه به اصلاح الگوی مصرف در جامعه کمک نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قهرمانی فرد، کامیار. (1388). جهانی شدن مصرف گرایی و نقش سازمان های حمایتی در اصلاح الگوی مصرف. همایش بررسی راهبردهای و راهکارهای اصلاح الگوی مصرف در کمیته امداد امام خمینی (ره). SID. https://sid.ir/paper/810763/fa

    Vancouver: کپی

    قهرمانی فرد کامیار. جهانی شدن مصرف گرایی و نقش سازمان های حمایتی در اصلاح الگوی مصرف. 1388. Available from: https://sid.ir/paper/810763/fa

    IEEE: کپی

    کامیار قهرمانی فرد، “جهانی شدن مصرف گرایی و نقش سازمان های حمایتی در اصلاح الگوی مصرف،” presented at the همایش بررسی راهبردهای و راهکارهای اصلاح الگوی مصرف در کمیته امداد امام خمینی (ره). 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/810763/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button